تاثیر اشعه مایکرویوو ، اسید آلی و نمک بر سودوموناس آئروژینوزا تلقیح شده در قطعات گوشت در طی دوره ماندگاری در یخچال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
انواع مختلف سودوموناس در آب ، خاک و در محیط پراکنده اند . سودوموناس آئروژینوزا مهم ترین بیماری زا فرصت طلب  در این گروه می باشد.  در این پژوهش اثر اشعه مایکرویوو ، اسید خوراکی و نمک  بر سودوموناس آئروژینوزا که به قطعات گوشت گوساله تلقیح شده  مورد بررسی قرارگرفت . تعداد 108 نمونه در 9 گروه قرار داده شد . پس از تلقیح به وسیله سوسپانسیون باکتری ، دو گروه توسط اسید لاکتیک (5/2 و 5 درصد) و اشعه مایکروویو (زمان های 9،7،5،3 ثانیه) ، دو گروه توسط نمک با غلظت (4 و 6 درصد) و اشعه مایکروویو (زمان های 9،7،5،3 ثانیه) و چهار گروه توسط اسید لاکتیک (5/2 و 5 درصد) همراه با نمک (4و6 درصد) و اشعه مایکروویو (زمان های 9،7،5،3 ثانیه) و گروه کنترل با آب مقطر تیمار شد . پس از تابش دمای سطح قطعه گوشت اندازه گیری گردید. نمونه ها در دمای یخچال قرار داده شد و در روزهای 15،12،9،6،3،0 شمارش باکتری در محیط انجام شد.  نتایج نشان داد که اثر غلظت های مختلف نمک و زمان های مایکروویو گذاری و نیز غلظت های  اسید لاکتیک 2.5% و 5% به صورت معنی داری سبب کاهش لگاریتم تعداد باکتری در طول دوره یخچال گذاری نسبت به نمونه های بدون اسید شدند (p<0.001) . همچنین اثر متقابل فاکتور های مورد بررسی نیز به صورت معناداری سبب کاهش لگاریتم تعداد باکتری در طول دوره یخچال گذاری گردید  (p<0.001) .
زبان:
فارسی
صفحات:
357 تا 366
لینک کوتاه:
magiran.com/p1995525 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!