کاربرد عصاره های متانولی آویشن، اسپند، زیره ی سبز و چای کوهی در کنترل Fusarium culmorum و F. graminearum در شرایط آزمایشگاهی و گلخانه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
قارچ های Fusarium culmorum و F. graminearum  از مهم‎ترین عوامل بیماری زای غلات هستند که خسارت های کمی و کیفی به گندم وارد می آورند. با توجه به خطرات زیست محیطی کاربرد ترکیبات شیمیایی، استفاده از روش های جایگزین در مدیریت این بیمارگرها از ضرورت برخوردار می باشد. در این تحقیق اثر عصاره‎های متانولی آویشن، اسپند، زیره ی سبز و چای کوهی در مهار رشد این دو بیمارگر  در غلظت های 250، 500، 750 و 1000  پی پی ام در شرایط آزمایشگاهی بررسی شد. نتایج نشان داد که از بین تمامی عصاره های مورد آزمایش، عصاره ی متانولی آویشن در غلظت 1000 پی پی ام با 25/81 درصد بازدارندگی از رشد میسلیومی، موثرترین تیمار علیه F. culmorumبود. عصاره ی متانولی اسپند نیز در غلظت 1000 پی پی ام  با 3/82 درصد بازدارندگی، دارای بیشترین اثر بر رشد میسلیومی F. graminearumبود. عصاره ی آویشن کمترین حداقل غلظت بازدارندگی (یک میلی گرم بر میلی لیتر) و کمترین حداقل غلظت کشندگی (دو میلی گرم بر میلی لیتر) علیه قارچ F. culmorum را داشت. عصاره ی اسپند نیز دارای کمترین حداقل غلظت بازدارندگی (78/0 میلی گرم بر میلی لیتر) و کمترین حداقل غلظت کشندگی (56/1 میلی گرم بر میلی لیتر) علیه قارچ F. graminearum بود. عصاره های متانولی آویشن و اسپند، در شرایط گلخانه‎ای نیز موجب افزایش وزن تر و خشک ریشه ها و ساقه‎های گندم در مقایسه با گیاهان شاهد شدند.
زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p1996503 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!