مطالعه آزمایشگاهی حذف فلز جیوه از آب با استفاده از غشای اولترافیلتراسیون ماتریس مرکب تیتانیوم دی اکسید/پلی سولفون

پیام:
چکیده:
مقدمه
فلزات سنگین از جمله رایج ترین آلاینده هایی هستند که معمولا در غلظت های بالا در فاضلاب صنایع یافت می شوند و موجب آسیب به محیط های آبی و به مخاطره افتادن سلامت موجودات زنده به خصوص انسان میگردند. در این پژوهش مطالعه ازمایشگاهی حذف فلز جیوه از آب با استفاده از غشای اولترافیلتراسیون ماتریس مرکب تیتانیوم دی اکسید/پلی سولفون بصورت آزمایشگاهی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
روش
غشای نانوکامپوزیت پلی سولفون- دی اکسید تیتانیوم با استفاده از مقادیر 0، 0/5، 1 و 2 درصد وزنی دی اکسید تیتانیوم به روش جدایش فازی ساخته شده است و مشخصات غشا شامل ضریب برخورد با آب، حضور نانوذرات در سطح غشا و عملکرد غشا برای عبور آب خالص بررسی گردید.
نتایج
نتایج نشان داد که با افزایش مقدار pH محلول جیوه از 2 تا 8، درصد حذف جیوه افزایش می یابد. با افزایش بیشتر pH از 8 تا 10 میزان حذف با شیب کمتری روند کاهشی پیدا کرده است. با افزودن نانوذرات غیرآلی به غشای M1، M2 ، M3 و M4 جذب فلز سنگین جیوه جذب مطلوبی دارد، در حالی که این توانایی بالا برای غشای M4 افزایش یافته است که مقدار جذب آن 92/45% میباشد. بیشترین مقدار درصد حذف جیوه به وسیله غشاها در غلظت اولیه 80 میلی گرم بر لیتر حاصل گردید. در این آزمایشن بیشترین مقدار حذف جیوه مربوط به فلز سنگین جیوه با غلظت اولیه 80 میلی گرم بر لیتر با غشای M4 است که این مقدار 93/49 درصد حاصل گردید.
نتیجه گیری
حداکثر درصد حذف جیوه در غشای نانوکامپوزیت با حضور 2 درصد وزنی نانوذرات دیاکسید تیتانیوم 93/49% و در غشای پلی سولفون خالص 56/97% است که با افزودن نانوذرات دیاکسید تیتانیوم با غلظت 2 درصد وزنی به غشا خالص 64/1 درصد افزایش حذف جیوه را از آب حاصل گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1997945 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!