واکاوی برقراری نظریه مزایای مضاعف با رویکرد الگوی نسل های تداخلی

پیام:
چکیده:
در مطالعه حاضر، با طراحی مدل نسل های تداخلی، شرایط برقراری نظریه مزایای مضاعف مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج بررسی شرایط برقراری نظریه مزایای مضاعف حاکی از آن است که در صورتی اولین مزیت نظریه مزایای مضاعف برقرار است که الف) در صورت عدم مصرف گرایی نسل های جوان و پیر (بالا بودن سطح مصرف انرژی) و تمایل نسل جوان به افزایش سطح پس انداز، کاهش نرخ مالیات بر درآمد نیروی کار می تواند اثرات بازتوزیعی اعمال نرخ مالیات بر مصرف انرژی (تحمیل بار مالیاتی مضاعف بر اقتصاد) را بر سطح درآمد دولت، خنثی و موجب ثابت نگهداشتن سطح درآمد بخش عمومی گردد. ب) اثرات درآمدی ناشی از افزایش نرخ مالیات بر درآمد نیروی کار بر سطح درآمد بخش عمومی (با ثابت ماندن سطح دستمزد) بیشتر از اثرات جانشینی اجرای این سیاست باشد. ج) اثر تغییرات نرخ مالیات بر مصرف انرژی و نرخ مالیات بر سطح درآمد نیروی کار بر سطح درآمدهای نفتی دولت، منفی باشد. همچنین، شرایط برقراری مزیت دوم نظریه مزایای مضاعف منوط به آن است که: الف) تغییر نرخ مالیات بر مصرف انرژی بر سطح دستمزد، باکشش باشد. ب) تاثیر حاصل ضرب ضریب فزاینده دولت و ضریب تاثیر نرخ مالیات بر درآمد نیروی کار بر سطح دستمزد بیشتر از اثر نرخ مالیات بر مصرف انرژی بر سطح مصرف انرژی باشد. ج) تاثیر حاصل ضرب ضریب فزاینده دولت و ضریب تاثیر نرخ مالیات بر درآمد نیروی کار بر سطح دستمزد بیشتر از ضریب تاثیر نرخ مالیات بر مصرف انرژی بر سطح دستمزد باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1998256 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!