ترمیم شکاف کام وسیع یا فیستول کام مقاوم به درمان با فلپ آزاد رادیال ساعد: نتایج ده ساله در 17 بیمار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
شکاف کام (Cleft Palate) شایعترین ناهنجاری مادرزادی کرانیوفاشیال بوده و تقریبا یک مورد در هر 2000 تولد زنده اتفاق می افتد. در اغلب این بیماران از بافت های موضعی و منطقه ای داخل دهان برای ترمیم آن استفاده می شود. با این همه در موارد شکاف وسیع یا فیستول های بزرگ و یا عود کرده، این روش ها کافی نبوده و نیاز به انتقال فلپ های آزاد است.
مواد و روش ها
در این مطالعه گذشته نگر در بیمارستان حضرت فاطمه(س) پرونده هفده بیمار با شکاف یا فیستول کام که با فلپ آزاد درمان شده بودند، بررسی شد. اطلاعات شامل سن، جنس، علت عمل جراحی، نوع فلپ منتقل شده، شریان و ورید گیرنده آناستوموز، وسعت فلپ منتقل شده، نوع انتقال از نظر پری لامینیت یا با گرافت، نتیجه اولیه، عوارض دراز مدت، تاثیر روی ورود مواد غذایی به بینی و مشکلات تکلم جمع آوری شدند. داده ها با نرم افزار SPSS ویرایش 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و با استفاده از آمار توصیفی آنالیز شدند.
یافته ها
میانگین سنی بیماران 540/13± 705/15 (54-3 سال) بود. 10 نفر (60%) از بیماران مرد و 7 نفر (40%) زن بودند.
8 بیمار (47%) به علت شکاف کام وسیع [Wide Cleft Palate (WCP)]، 7 نفر (41%) از بیماران به علت فیستول کام عود کرده [Palatal Fistula (PF)] و یک نفر (6%) از بیماران به علت نقص وسیع کام ناشی از رزکسیون تومور و یک نفر (6%) به علت نقص وسیع کام به دنبال عفونت قارچی موکورمایکوسیس با بیماری زمینه ای دیابت کاندید انتقال فلپ آزاد شدند. همه فلپ ها زنده ماندند و نکروز کامل یا پارشیل فلپ دیده نشد. ورود غذا به بینی Nasal Regurgitation در همه بیماران به جز سه نفر درمان شد و کیفیت تکلم [Velopharyngeal Insufficiency (VFI)] بهبودی نشان داد.
نتیجه گیری
فلپ رادیال ساعد یکی از بهترین انتخاب ها برای پوشش نقایص کام در بیماران با شکاف کام وسیع یا فیستول مقاوم به درمان می باشد. در مطالعه ما موفقیت فلپ صد در صد هر چند در حدود 18 درصد بیماران عارضه عدم ترمیم کامل مشاهده شد. مهمترین عیب این فلپ اثرات نازیبا شدن و اسکار ساعد است که باید در مقابل مزایای زیاد آن قرار داده شده و تصمیم گیری شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1998673 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!