تحلیل تهدیدات طبیعی و انسانی سیستان و بلوچستان و پیامدهای امنیتی آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
حساسیت های بالای استان با توجه به موقعیت جغرافیایی و ساختارهای طبیعی، انسانی و سیاسی فرهنگی، امنیتی و نظامی خاص و سابقه چندین ساله بحران، ضرورت شناخت همه جانبه استان و پژوهش های مفصل علمی را برای کشف علل و عوامل ناامنی و پیدا کردن راهکارهای مناسب برقراری امنیت و استفاده از فرصت های منطقه ای را ضروری می دارد و این امر محقق نمی شود مگر با مطالعات منطقه ای که مقاله حاضر، حاصل این پژوهش در منطقه سیستان و بلوچستان می باشد؛ بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر، شناخت و تحلیل تهدیدات طبیعی و انسان ساز موثر بر ناامنی و نابسامانی فضای جغرافیایی سیستان و بلوچستان است.
روش
پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر شیوه اجرا، پیمایشی است. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش روش کتابخانه ای و میدانی است. همچنین جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان امنیتی و انتظامی، مسئولین و نخبگان دانشگاهی استان سیستان و بلوچستان می باشد. همچنین داده ها با استفاده از پرسشنامه روا و پایا (آلفای کرونباخ برابر با 807/0) جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شده است.
یافته ها
بر اساس نتایجی که از آزمون فریدمن به دست آمده می توان گفت که در بین گویه های تحقیق، گویه «تهدیدات انسان ساز» با امتیاز 33/1 در رتبه اول قرار می گیرد و گویه «تهدیدات طبیعی» با امتیاز 08/1 در رتبه دوم قرار می گیرد که فرضیه اول تحقیق رد می شود. همچنین نتیجه حاصل از آزمون T-Test برای وجود تفاوت معناداری تهدیدات طبیعی و انسان ساز موثر بر نابسامانی فضای جغرافیایی سیستان و بلوچستان نشان دهنده آن است که سطح معناداری آزمون کوچک تر از (05/0) می باشد و در سطح اطمینان 95 درصد، اختلاف معنادار مثبتی بین تهدیدات طبیعی و انسان ساز وجود دارد. بدین ترتیب، بین این دو، یعنی تهدیدات طبیعی و انسان ساز رابطه معناداری وجود دارد که فرضیه دوم تحقیق تاییدمی شود.
نتیجه گیری
نتایج نشان دهنده آن است که تهدیدات طبیعی و انسان ساز تاثیرگذار در این فضای جغرافیایی بحران و ناامنی را در سیستان و بلوچستان دوچندان نموده که پیامدهای امنیتی ناگواری را برای این استان در سال های اخیر ازجمله تهدید نگرش به حاکمیت، تهدید اندیشه های حاکم، تهدید هویت ملی، تهدید انسجام اجتماعی، تهدید سرمایه اجتماعی، تهدید دل بستگی ملی و تهدید رفتار اجتماعی رقم زده است که به تبع آن زمینه ناآرامی های اجتماعی در میان شهروندان، طراحی توطئه‎آمیز بازیگران خارجی و دخالت گروه های اجتماعی ناراضی فراهم آورده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1998687 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!