تاثیر سبک های فرماندهی و مدیریت انتظامی بر مولفه های عدالت سازمانی (مورد مطالعه: سرکلانتری یکم راهور فاتب)

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
برخورد با افراد در سازمان ها ممکن است باورها، احساسات، نگرش ها و رفتار کارکنان را تحت تاثیر قرار دهد. به نظر می رسد نوع مدیریت و فرماندهی انتظامی اثربخش در ایجاد و نهادینه شدن مولفه عدالت سازمانی تاثیرگذار است؛ بنابراین هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر سبک فرماندهی و مدیریت انتظامی بر مولفه های عدالت سازمان (مطالعه موردی سرکلانتری یکم راهور فاتب) است.
روش
این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت، توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی است و ابزار اصلی گردآوری اطلاعات، پرسشنامه های استاندارد سبک رهبری هرسی- بلانچارد (1982) و عدالت سازمانی نیهف- مومن (1993) می باشد. جامعه موردنظر، کلیه کارکنان مناطق 1، 2 و 3 راهور فاتب به تعداد 589 نفرمی باشند. با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی در دسترس، 234 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها، از آزمون های آماری تحلیل واریانس یک طرفه (آنووا)، آزمون آماری تعقیبی توکی و همچنین آزمون فریدمن برای اولویت بندی مولفه ها در نرم افزار آماری «spss» نسخه 22 استفاده شده است.
یافته ها
یافته ها نشان داد که سبک رهبری مشارکتی بر عدالت رویه ای و مبادله ای و سبک رهبری مشارکتی، تفویضی و استبدادی- خیرخواهانه بر عدالت توزیعی بیشترین تاثیر را داشته و همچنین نتایج آزمون فریدمن نیز نشان داد عدالت مبادله ای در رتبه اول جامعه قرار دارد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل از یافته ها می توان گفت سیاست های کاربردی مناسب به منظور رصد و پایش مولفه عدالت سازمانی در رویه مدیران و حاکمیت ضابطه‎مداری به جای رابطه‎مداری به منظور افزایش حس تعلق کارکنان، توجه ویژه به سبک مدیریت انتظامی مشارکتی به منظور ارتقا عدالت مبادله ای جز اولویت ها می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
205 تا 229
لینک کوتاه:
magiran.com/p1998693 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!