بررسی میزان اضطراب در بیماران کاندید آنژیوگرافی شریان کرونری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
یکی از روش های تشخیصی و درمانی در بیماری های شریان کرونر، آنژیوگرافی شریان کرونر است. با توجه به تهاجمی بودن این روش، اغلب بیماران قبل از اجرای آن دچار اضطراب می شوند. اضطراب سبب پاسخ های فیزیولوژیکی در بدن می شود که می تواند باعث افزایش بروز عوارض در این بیماران گردد. این مطالعه با هدف بررسی میزان اضطراب در بیماران کاندید آنژیوگرافی شریان کرونری انجام شد.
مواد و روش ها
در یک مطالعه توصیفی تحلیلی 120 بیمار کاندید آنژیوگرافی شریان کرونر مراجعه کننده به بیمارستان کوثر دانشگاه علوم پزشکی سمنان وارد مطالعه شدند. نمونه گیری به صورت نمونه گیری آسان در دسترس و هدفمند انجام گردید. اضطراب موقعیتی بیماران قبل از آنژیوگرافی با استفاده از پرسش نامه سنجش اضطراب موقعیتی اسپیل برگر(STAI)  اندازه گیری شد.
یافته ها
میانگین شدت اضطراب بیماران قبل آنژیوگرافی شریان کرونری 86/11±26/39 بود. شدت اضطراب در 5/52% بیماران خفیف، در 7/41% متوسط، و در 8/5% شدید بود. شدت اضطراب در زنان به طور معنی داری بیش تر از مردان بود (05/0>P)، اما شدت اضطراب در افراد بر حسب سن، سطح سواد، وضعیت تاهل، و مدت بروز علائم تفاوت معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که آنژیوگرافی شریان کرونری، موجب اضطراب قابل ملاحظه ای در بیماران می شود. با توجه به این که اضطراب می تواند موجب بروز عوارضی در این بیماران شود، پرستاران باید میزان اضطراب قبل از آنژیوگرافی شریان کرونری را بررسی نموده و اقدامات مناسبی را در زمینه کاهش آن انجام دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
437 تا 443
لینک کوتاه:
magiran.com/p1998839 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!