شناسایی عناصر اصلی سیستم پرداخت کننده واحد؛ مطالعه ای تطبیقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
پیشرفت به سوی پوشش همگانی، به سرمایه کافی در بخش سلامت نیازمند می باشد. سرمایه گذاری و تخصیص بهینه منابع در این بخش برای نیل به اهدف نظام سلامت، به توسعه یافتگی وکاهش فقر در کشورها می انجامد. بنابراین هرچقدر افرادی که در تقسیم ریسک مشارکت دارند بیشتر شود، ریسک مالی افرای که با آن مواجه هستند کمتر می شود. سیستم پرداخت کننده واحد به عنوان یک مدل پوشش بهداشت همگانی به دنبال گسترش دامنه پوشش بیمه در سطح جامعه می باشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عناصر اصلی سیستم پرداخت کننده واحد در نظام سلامت ایران انجام گرفت.
روش پژوهش: برای بیان اصول تامین مالی و ارائه خدمات در کشورهای منتخب و همچنین دستیابی به عناصر و تشکیلات اصلی سیستم پرداخت کننده واحد یک مطالعه تطبیقی در نظر گرفته شد. کشورهای مورد مطالعه در پژوهش حاضر آلمان، تایلند، ترکیه، فرانسه، کلمبیا می باشند که علاوه بر آن نظام سلامت ایران نیز بررسی شده است. مبنای انتخاب کشورها بر اساس تیپولوژی نظام سلامت و تقسیم بندی نظام بیمه درمان گاردن صورت پذیرفت.
یافته ها
معیار اصلی ورود مطالعات، اصلاحات نظام سلامت کشورهای منتخب در جهت جداسازی تامین منابع از ارائه خدمات سلامت می باشد. در این زمینه نتایج بررسی ها؛ تجمیع منابع (یا کاهش تعدد صندوقهای بیمه ای در جهت خرید انبوه خدمات با ایجاد سازوکار کنسرسیوم سلامت منطقه) و تضمین خرید (ارائه انبوه خدمات از سوی شبکه ارائه دهندگان با نمایندگی سازمان ارتقاء سلامت) را نشان می دهد.
بحث
نتیجه گیری
چندگانگی های بیمه ای در ایران هم ناعادلانه است و هم ناکارا.  و تجمیع آن کار ساده ای نیست. سیاست های تامین مالی ایران می بایست در جهت ایجاد انباشت ریسک بزرگتر و واقف شدن به وظیفه اصلی نظام بیمه؛ رسیدن به قانون اعداد بزرگ، تعیین اصول یارانه متقاطع و جلوگیری از ریسک معکوس را هدف قرار دهد. این مهم جز با پیش رو قرار دادن برنامه ای بلند مدت و منسجم در جهت دستیابی به پرداخت کننده واحد میسر نخواهد بود
زبان:
انگلیسی
صفحات:
139 تا 153
لینک کوتاه:
magiran.com/p1998878 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!