شناسایی عوامل موثر بر منابع آب زیرزمینی و پیش بینی سطح تراز و تغییرات آن در حوضه آبخیز جازموریان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
حوضه آبریز جازموریان یکی از حوضه های مهم و حیاتی کشور است که به دلیل کمبود منابع آب سطحی و درنتیجه قرارگیری آب های زیرزمینی آن در اولویت بهره برداری، با افت شدیدی در سطح سفره های زیرزمینی روبه رو شده است. هدف از انجام این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر افت سطح سفره آب زیرزمینی و پیش بینی تغییرات تراز آن در صورت ادامه روند فعلی، در حوضه آبخیز جازموریان می باشد. در این مطالعه باتوجه به اهمیت شناخت عوامل موثر بر وضعیت منابع آب زیرزمینی و دلایل افت این منابع، ابتدا ویژگی های زمین شناسی و ژئومورفولوژیک حوضه و تاثیرات آن بر کمیت و پراکنش منابع آب زیرزمینی مورد بررسی قرار گرفت، آنگاه اقدام به مطالعه تاثیر خشکسالی های هیدرواقلیمی با استفاده از دو شاخص جریان رودخانه ای (SDI) و شاخص بارش استاندار شده (SPI) در ایستگاه های هیدرومتری، بارانسنجی و سینوپتیک واقع در آبخوان های حوضه گردید و سهم برداشت های انجام شده بر تغییرات منابع آب زیرزمینی توسط چاه، چشمه، قنات و همچنین تاثیر سازه های سطحی و مصارف انجام شده بر روی تغییرات سطح تراز حوضه مشخص شد. در ادامه داده های متوسط ماهانه و سالانه تراز آب زیرزمینی در طی سال های 93-1370 برای پیش بینی تغییرات آب زیرزمینی تا سال 1420 با استفاده از مدل های سری زمانی بررسی گردید. نتایج بررسی میزان اثر عوامل مختلف بر تغییرات آب زیرزمینی حوضه نشان داد که خشکسالی های هیدرواقلیمی با وجود تاثیرگذاری بر تغییرات آب زیرزمینی دارای اثر معنی داری نبوده اند که نشان دهنده تاثیر سایر عوامل بر تغییرات آب زیرزمینی حوضه می باشد. سدها و چاه های عمیق و نیمه عمیق به ترتیب با همبستگی منفی 83/0، 75/0 و 68/0 بیشترین اثر منفی را بر افت آب زیرزمینی منطقه داشته و متوسط آبدهی چاه ها و چشمه ها با افزایش تراز آب زیرزمینی افزایش معنی داری داشته است. همچنین بررسی تغییرات سطح آب زیرزمینی حوضه نشان دهنده روند کاهشی معنی دار با 37/0 متر کاهش در سال بوده و پیش بینی ها نشان داد در سال های آینده با افت شدیدتری روبرو خواهد شد. این افت در تابستان با درصد تغییرات 96/1 حداکثر و در پاییز با 87/1 درصد کمتر از سایر فصول خواهد بود. در صورت ادامه روند فعلی بهره برداری از منابع آب زیرزمینی، وضعیت منطقه در آینده با چالش های فراوانی روبرو خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 157
لینک کوتاه:
magiran.com/p1999382 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!