رمزگشایی خواننده درون متن، در داستان شیخ صنعان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
«خواننده درون متن» رویکردی انتقادی در ادبیات است که پایه آن بر اساس نظریه خواننده محور بنا شده است. ولفگانگ آیزر و آیدن چمبرز با کاربست آن در متن برای برقراری ارتباط دوسویه بین نویسنده و خواننده، به دنبال رمزگشایی از خویشتن دوم مولف در متون باز هستند؛ زیرا مولف زبده شگردهایی را درون متن می آفریند و خواننده با نسبیت باوری در هر بار خوانش، با کشف شگردی به عنوان برگ برنده و ارتباط با مولف، پاداش دریافت می کند. در میان آثار فاخر کلاسیک، حکایت شیخ صنعان جزء آثاری است که سرشار از این شگردهاست. ارتباط مولف از گذر این دیدگاه، به همراه خوانش خلاق خواننده معاصر، چهره جدیدی از ادبیات ایرانی اسلامی به جهان عرضه می کند. این مقاله بنابر مولفه های مستتر از خواننده درون متن و اصول روایت شناسی، به دنبال یافتن نشانه هایی از این رویکرد در حکایت شیخ صنعان است. نگارندگان با بررسی این رویکردها و تطبیق آن با حکایت شیخ صنعان، اثر مورد نظر را دارای قابلیت بالایی برای رمزگشایی خواننده درون متن دانسته اند. قدرت عشق، تنوع واژگان، نوع روایت راوی، گره گشایی، گره افکنی و کنش های استعلایی، ارتباط دوسویه ای را بین مولف و خواننده خاص «برای سیر به ژرف ساخت داستان» ایجاد کرده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1999952 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!