رابطه تعامل مادر_ فرزند و سلامت روان دختران نوجوان : نقش واسطه ای هویت دینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
سلامت روان دختران نوجوان به عنوان مادران آینده از مسائل حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای هویت دینی در ارتباط تعامل مادر-فرزند و سلامت روان دختران نوجوان در شهر یزد انجام شده است.
روش ها
این پژوهش برروی  319 نفر از نوجوانان دختر پایه دهم تا دوازدهم دوره دبیرستان شهر یزد انجام شد. ابزارهای به کاررفته در پژوهش شامل پرسشنامه رابطه والد فرزندی (PCRS)، و پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ-28)  و پرسشنامه هویت دینی ملی  لطف آبادی بود و داده ها با استفاده از روش مدل معادله ساختاری در نرم افزار AMOS نسخه 25  تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
یافته های پژوهش با استفاده از روش معادلات ساختاری، حاکی از آن بود که کیفیت تعامل مادر-فرزند بر اختلال در سلامت روان (16/0- = β , 001/0 >P) و هویت دینی(31/0 = β , 001/0 >P)  تاثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد هویت دینی بر اختلال در سلامت روان تاثیر مستقیم و معنادار دارد(16/0- = β و 001/0 >P). در نهایت نتایج نشان داد که هویت دینی توانسته نقش واسطه ای در ارتباط بین کیفیت تعامل با مادر و اختلال در سلامت روان (05/0- = β و 05/0 >P) ایفا کند. برای ارزیابی مدل از شاخص های چندگانه استفاده شد و نتایج نشان داد مدل پیشنهادی از برازش مناسبی برخوردار است.
نتیجه گیری
هویت دینی به عنوان یک منبع حمایتی نوجوانان را در برابر استرس ها و خطرات ناشی از مشکلات دوره بلوغ  یاری داده  و از این طریق باعث افزایش سلامت روان نوجوانان می شود. تعامل مطلوب مادر فرزند رابطه معنادار و مستقیم با هویت دینی   دختران نوجوانان دارد.؛ بنابراین کیفیت رابطه با مادر به صورت غیرمستقیم و به واسطه افزایش هویت دینی، باعث افزایش سلامت روان در دختران نوجوان می شود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
67 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p2000038 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!