چالش های اخلاقی در محیط بالینی و آموزشی دانشگاه براساس تجربیات دانشجویان پرستاری و مامایی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
محیط یادگیری آموزش علوم پزشکی علاوه بر دانشگاه ها، بیمارستان و بالین بیماران را نیز در بر می گیرد. معیارها و ارزش های اخلاقی در محیط های آموزشی دانشجویان دارای نقش غیر قابل انکاری می باشند.در حالت ایده آل این محیط اموزشی علاوه بر انجام فعالیت علمی همزمان محیطی برای رشد و شکوفایی رفتارهای اخلاقی افراد است. هدف از این مطالعه تبیین دیدگاه و تجربیات دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گلستان از چالش های اخلاقی به طور عام در محیط آموزشی دانشگاه و بالین می باشد.
روشکار
مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی (1397) است. فرآیند گردآوری داده ها، مشتمل بر 26 مصاحبه نیمه ساختار یافته با دانشجویان پرستاری و مامایی بود. نمونه گیری به صورت هدفمندآغاز و تا رسیدن به اشباع (تکرارپذیری) داده ها ادامه یافت. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه های نیمه ساختار و باز پاسخ بوده است. حداقل یک سوال باز شامل " وقتی می گویم اخلاق در محیط آموزشی دانشگاه و کارآموزی های بالینی چه به ذهن شما میرسد؟" در تمامی مصاحبه ها تکرار شد. مصاحبه ها ضبط، دست نویس و با استفاده از روش "تحلیل محتوای مرسوم" تحلیل شدند.
یافته ها
کد های بدست امده به سه درون مایه اصلی "چالش های اخلاقی محیط آموزشی"، "گپ آموزش تئوری-عملکرد بالینی"، "چالش های اخلاقی محیط بالینی" تقسیم شدند و هر درون مایه اصلی شامل چندین درون مایه فرعی می باشد.
نتیجه گیری
دیدگاه دانشجویان در ارتباط با موضوعات اخلاقی بسیار گسترده است و محدود به اخلاق حرفه ای نمی شود بلکه ابعاد رفتار اجتماعی از اهمیت بیشتری بر خوردار می باشد. رفتار های ناهنجاری که دانشجویان یک امر غیر اخلاقی قلم داد می کردند، می توانست جو آموزشی را دچار تشنج کند. این چالش ها را می توان با مدیریت بهتر در امر آموزش و مسائل مربوط به فرهنگسازی به حداقل رساند یا برطرف کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
383 تا 390
لینک کوتاه:
magiran.com/p2000080 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!