بررسی اثر تنظیم کننده های رشد گیاهی بر ریز ازدیادی سرو کهن سال ابرکوه (Cupressus sempervirens L. var. horizontalis (Mill) Gord)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این پژوهش قابلیت پرآوری سرو چهارهزارساله ابرکوه با استفاده از تنظیم کننده های رشدی اکسین و سیتوکنین در شرایط درون شیشه ای بررسی شد. این آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی در شش تکرار و هر تکرار حاوی سه ریزنمونه اجرا شد. ریز نمونه های جوانه جانبی در محیط کشت اختصاصی گیاهان چوبی (WPM) در دو آزمایش مجزا با تیمارهای مختلف شامل تنظیم کننده های رشد سیتوکنین‏های (Kin، BA، TDZ و 2ip) در پنج سطح (0، 1/0، 5/0، 1 و 2 میلی گرم در لیتر) و همچنین اثر ترکیبی 1/0 میلی گرم در لیتر از سیتوکنین‏های Kin، BA، TDZ و 2ip با 01/0 میلی‏گرم در لیتر IBA مورد بررسی قرار گرفت. نتایج آزمایش نشان داد که بیشترین تعداد شاخه در تیمار (66/2) در محیط کشت WPM حاوی 01/0 میلی گرم در لیتر IBA با 1/0 میلی گرم بر لیتر BA و بیشترین طول شاخه (cm 85/1) در محیط حاوی 1/0 میلی گرم در لیتر تنظیم کننده های رشد سیتوکنین و فاقد IBA حاصل شده است. برای ریشه زایی از محیط کشت های WPM، SH، LS حاوی چهار سطح (0، 2، 5/2 و 3 میلی گرم در لیتر) IBA و NAA و نیز کینتین در چهار سطح (0، 5/0، 1 و 2 میلی گرم در لیتر) استفاده شد که تنها در محیط کشت WPM حاوی 2 میلی گرم در لیتر کینتین در برخی از نمونه ها ریشه حاصل شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2000351 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!