ویژگی های اپیدمیولوژیک، بالینی و پاراکلینیکی بیماران مبتلا به آنفلوآنزا بستری در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
آنفلوآنزا یکی از بیماری های حاد تنفسی است که در سرتاسر دنیا پراکنده بوده و هر ساله همه گیری هایی با شدت متفاوتی ایجاد می کند. به دلیل تاثیر عوامل منطقه ای، ژنتیک و سابقه ایمنی در بروز و شدت بیماری، لزوم مطالعه آماری به صورت منطقه ای در هر بیماری عفونی احساس می شود. لذا این مطالعه با هدف تعیین ویژگی های اپیدمیولوژیک، بالینی و پاراکلینیکی بیماران مبتلا به آنفلوآنزای با واکنش زنجیره پلیمراز مثبت بستری در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد.روش و
مواد
این مطالعه به صورت توصیفی انجام شد و کلیه بیماران با علائم شدید تنفسی که در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1395 بستری شده و آزمایش واکنش زنجیره پلیمراز (PCR) حاصل از نمونه حلق آنها، مثبت شده بود، تحت مطالعه قرار گرفتند. پس از مراجعه به بایگانی مدارک پزشکی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از بین کل بیماران مبتلا به آنفلوآنزای پذیرش شده، اطلاعات 206 نفر از بیمارانی که حداقل به مدت 24 ساعت در بخش های عفونی، مراقبت های ویژه، مراقبت های ویژه قلب و داخلی بستری شده بودند، با استفاده از چک لیست، ثبت شد. داده ها پس از جمع آوری، وارد نرم افزار SPSS-21 شده و با استفاده از آماره های توصیفی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
از بین افراد بستری شده در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 104 (5/50%) نفر زن و 102 (5/49%) نفر مرد بودند. بیشترین تعداد بیماران (9/35%)، بیش از 65 سال سن داشتند، سپس گروه سنی 55 تا 64 سال (4/21%) و 45 تا 54 سال (7/11%) بودند. بیشترین سروتایپ جداشده از نمونه حلق بیماران H3N2 (4/70%) و سپس تایپ B (5/17%) و تایپ A بدون تعیین ساب تایپ (1/12%) بود. شایع ترین علایم، شامل سرفه در 189 (7/91%) نفر، تب بالای 38 درجه سانتی گراد در 178 (4/86%) نفر، تنگی نفس در 132 (1/64%) نفر، تنفس دشوار در 53 (7/25%) نفر و گلودرد در 33 (16%) نفر یافت شده بود. در مجموع 189 (7/91%) نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده بودند، 16 (8/7%) نفر فوت شده و یک نفر به بیمارستان دیگری منتقل شده بود. از 16 نفر بیمار فوت شده، 10 نفر مبتلا به یک بیماری زمینه ای که بیشترین آن بیماری قلبی و ریوی (50%) و 6 نفر دارای دو بیماری زمینه ای بودند.
نتیجه گیری
بیشترین تعداد بیماران در سنین 65 سالگی و بالاتر بودند و ابتلا در زنان و مردان مشابه بود. بیشترین سروتایپ جداشده از نمونه حلق بیماران آنفلوآنزای A(H3N2) و سپس تایپ B بود. شایع ترین علایم شامل سرفه، تب و تنگی نفس و بیشترین عوارض شامل پنومونی اولیه، پنومونی ثانویه و برونشیت بوده است. میزان مرگ و میر 8/7% بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
275 تا 284
لینک کوتاه:
magiran.com/p2000413 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!