بررسی اثر فنوتیپی و ژنوتیپی اسانس الکلی مرزه خوزستانی،نانوکمپلکس مس بر بیان ژن آلکالین پروتئاز در پسودوموناس آئروژینوزا به روش RT-PCR

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
پسودوموناس آئروژینوزا یک باسیل گرم منفی وپاتوژن فرصت طلب  بوده که در بیماران با نقص سیستم ایمنی مرگ و میر بالایی ایجاد می کند. عمده فعالیت ضد میکروبی اسانس مرزه خوزستانی به دلیل اجزای فنلی کارواکرول می باشد. نانومواد بدلیل سمیت کم برای مبارزه با میکروب های بیماری زا می توانند انتخاب مناسبی باشند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر اسانس الکلی مرزه خوزستانی و نانوکمپلکس مس بر بیان ژن آلکالین پروتئاز پسودوموناس آئروژینوزا بوده تا در صورت موثر بودن بتوان از آن به عنوان مکمل درمانی در عفونت های ناشی از این باکتری استفاده کرد.
مواد و روش ها
در این مطالعه با روش براث میکرودایلوشن میزان حداقل غلظت مهاری(MIC) اسانس و نانوکمپلکس علیه سویه های مورد مطالعه بدست آمد. پس از مواجهه با غلظت MIC، تغییرات بیان ژن آلکالین پروتئاز به روش RT-PCR مورد بررسی قرار گرفت. قطر هاله عدم رشد (ZOI) و درصد حیات به ترتیب با روش انتشار دیسک و MTT ASSAY در حضور اسانس و نانوکمپلکس تعیین شد.
یافته ها
اسانس و نانوکمپلکس به ترتیب دارای MIC=4,8 µg/ml وMIC= 25,50 µg/ml  ، ZOI=18,19mm و ZOI=5,9 mm علیه سویه های مختلف بوده است. مشخص شد که اسانس و نانوکمپلکس دارای اثر مهاری علیه بیان ژن آلکالین پروتئاز بوده اند
استنتاج
نتایج نشان داد که اسانس نسبت به نانوکمپلکس اثر ضد میکروبی و مهاری قوی تری بر بیان ژن آلکالین پروتئاز دارد. با توجه به تاثیر مهاری اسانس و نانوکمپلکس بر بیان ژن آلکالین پروتئاز پسودوموناس آئروژینوزا احتمالا بتوان از این مواد به عنوان مکمل درمانی علیه این باکتری استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
226 تا 237
لینک کوتاه:
magiran.com/p2000722 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!