بررسی برخی همبسته های آسیب شناختی روانی اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان دبیرستان های یاسوج

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 
زمینه و هدف
در سال های اخیر، اینترنت، به یکی از مهمترین ابزارهای تحصیلی و تفریحی دانش آموزان تبدیل شده است. اعتیاد به اینترنت، به عنوان یک اختلال جدید، با تعدادی از اختلالات روانپزشکی مرتبط گزارش گردیده است. هدف این مطالعه، بررسی برخی همبسته های آسیب شناختی روانی اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان دبیرستان های یاسوج بود.
روش بررسی
پژوهش حاضر، مطالعه ای توصیفی از نوع همبستگی بود. تعداد220نفر (118دختر، 102پسر)، سنین 19-15سال، از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر یاسوج، در سال تحصیلی 96-95، که به شیوه نمونه گیری طبقه ای تصادفی، گزینش شده بودند، مبادرت به تکمیل سه مقیاس: آزمون اعتیاد به اینترنت (IAT)، آزمون افسردگی، اضطراب، استرس (DASS-21) و آزمون عزت نفس روزنبرگ نمودند. داده های به دست آمده با نرم افزار SPSS-21 تحلیل و به روش همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و آزمون تی مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و افسردگی، اضطراب و فشار روانی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد، (P< 0.01). علاوه بر این، افسردگی، استرس و اضطراب در پیش بینی اعتیاد به اینترنت، معنی دار نشان داد (P< 0/000). اضطراب، که به تنهایی 12 درصد از واریانس را توجیه می کرد بهترین پیش بینی کننده بود. بعد از آن افسردگی (2درصد) و فشار روانی (2درصد) پیش بینی کننده های بهتری بودند. همچنین شیوع اعتیاد به اینترنت در پسرها به طور معنی داری بالاتر بود؛ و سرانجام این که عزت نفس تا حدود زیادی با  اعتیاد به اینترنت نامرتبط P> 0.05)) نشان داد.
نتیجه گیری
یافته های به دست آمده مطرح می کند که دانش آموزان دارای اضطراب، افسردگی و فشار روانی، مستعد ابتلا به اعتیاد به اینترنت هستند. علاوه بر آن، اضطراب، افسردگی، و فشار روانی اگر مهم ترین تعیین کننده اعتیاد به اینترنت نباشند احتمالا از مهم ترین عوامل موثر برآن هستند؛ این یافته ها با نظریه جبران اجتماعی همسو بود که معتقد است اینترنت در وهله اول برای کسانی که در تعاملات رودر رو احساس ناراحتی می کنند ابزار مفیدی است. همچنین این یافته ها با این تبیین همسو بود که گمنامی افراد افسرده، دارای استرس و مضطرب در ارتباطات اینترنتی بهتر حفظ می شود. چرا که در تعاملات آنلاین نسبت به تعاملات چهره به چهره، ترس از ارزیابی منفی توسط دیگران به مقدار بیشتری به فرد القا می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
247 تا 261
لینک کوتاه:
magiran.com/p2000724 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!