ارزیابی تاثیر ضد لیشمانیایی عصاره ی هیدروالکلی قارچ گانودرما لوسیدوم بر انگل لیشمانیا ماژور در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
لیشمانیا ماژور، عامل لیشمانیوز نوع جلدی (سالک) در ایران می باشد. به دلیل عوارض جانبی داروهای فعلی و پیدایش مقاومت دارویی در برخی نقاط، محققین به دنبال ترکیباتی موثرتر و بدون عوارض به خصوص داروهای گیاهی و ترکیبات طبیعی هستند. هدف از انجام این مطالعه، بررسی اثر ضد لیشمانیایی عصاره ی هیدروالکلی قارچ گانودرما لوسیدوم بر لیشمانیا ماژور در مقایسه با داروهای رایج بوده است.
روش ها
پس از آماده شدن عصاره ی هیدروالکلی گونه ی استاندارد ایرانی انگل لیشمانیا ماژور (MRHO/IR/75/ER)، ابتدا در محیط کشت Novy-Mac Neal-Nicolle (NNN) و سپس، Roswell Park Memorial Institute-1640 (RPMI-1640) غنی شده تکثیر و در مرحله ی متاسیکلیک به پلیت 96 خانه ای منتقل شد. سپس، غلظت های 10، 50، 100، 150 و 200 میکروگرم بر میلی لیتر عصاره در زمان های 24، 48 و 72 ساعت اثردهی و میزان پروماستیگوت های زنده با استفاده از رنگ تریپان بلو و تحرک آن ها، هموسیتومتر و آزمون رنگ سنجی MTT مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون های آماری ANOVA، Repeated measures ANOVA و Kolmogorov-Smirnov تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
عصاره ی هیدروالکلی این قارچ در غلظت های بالا (150 و 200 میکروگرم بر میلی لیتر) به طور معنی داری باعث کاهش و مهار رشد انگل شد و با افزایش عامل زمان رابطه ی مستقیم داشت (001/0 > P). همچنین، در روش MTT میانگین جذب نوری غلظت های مختلف عصاره در زمان های 24، 48 و 72 ساعت تفاوت معنی داری با هم داشته است (001/0 > P).
نتیجه گیری
تاثیر ضد لیشمانیایی مشاهده شده از عصاره ی این قارچ بر تعداد و رشد پروماستیگوت های زنده در غلظت های بالا، می تواند ناشی از وجود ترکیباتی مانند تانن، فلاونوئیدها، تری ترپنوئیدها و پلی ساکاریدها باشد و مستلزم تحقیقات بیشتر در خصوص خالص سازی ترکیبات آن و کار بر روی مدل حیوانی لیشمانیوز می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1628 تا 1634
لینک کوتاه:
magiran.com/p2000806 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!