ارزیابی اثر ترکیب سه گانه ی عسل، زعفران و سعد کوفی بر عملکرد ذهنی دانشجویان: یک مطالعه ی آزمایشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
تقویت حافظه از مدت ها پیش مورد توجه دانشمندان بوده و امروزه بیشتر توجهات در این زمینه به سمت استفاده از ترکیبات شیمیایی و گاهی مخرب جلب شده است؛ در حالی که فرضیه ای مبنی بر تاثیر ترکیبات طبیعی مانند عسل، زعفران و سعد کوفی در تقویت حافظه با توجه به محتویات آنتی اکسیدانی و آلکالوئیدها مطرح می باشد. پژوهش حاضر به ارزیابی تاثیر ترکیب سه گانه ی فوق بر عملکرد ذهنی دانشجویان پرداخت.
روش ها
این مطالعه ی پایلوت از نوع کارآزمایی بالینی شاهددار بود که بر روی 60 نفر از دانشجویان رشته ی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 97-1396 انجام گرفت. نمونه ها به صورت تصادفی به گروه های مداخله (30 میلی گرم زعفران، 5 گرم عسل و 500 میلی گرم سعد کوفی) و شاهد (500 میلی گرم نشاسته و 5 گرم شیره ی نبات)، تقسیم شدند. رژیم غذایی معمول دانشجویان از طریق فرم ثبت تغذیه، سه روز متوالی پیش از شروع مطالعه و سه روز متوالی پس از اتمام مداخله ثبت و ریزمغذی های دو گروه طبق نرم افزار Nutritionist مقایسه و همسان سازی گردید. نمونه ها دو ماه ترکیبات مذکور را به صورت کپسول دو بار در روز استفاده کردند. آزمون یادگیری کلامی- شنیداری Rey (Rey Auditory Verbal Learning Test یا RAVLT) پیش از شروع مطالعه و پس از دو ماه، اجرا و مقایسه گردید.
یافته ها
گروه های مورد بررسی از نظر سن و جنسیت تفاوت معنی داری نداشتند (050/0 < P). همچنین، گروه ها از نظر ریزمغذی های رژیم غذایی دو ماهه همسان سازی شدند (050/0 < P). نتایج RAVLT در خرده آزمون یادآوری کلمات توسط آزمودنی در نوبت 2 برای گروه شاهد پیش و پس از انجام مداخله متفاوت بود (004/0 = P)، اما میان دو گروه اختلاف معنی داری وجود نداشت (050/0 < P).
نتیجه گیری
استفاده ی دو ماهه از ترکیب سه گانه ی «عسل، زعفران و سعد کوفی» در دانشجویان، منجر به بهبود عملکرد ذهنی بر اساس RAVLT در مقایسه با گروه شاهد نشد. در این زمینه اطلاعات کمی در اختیار است. انجام مطالعات بیشتر با استفاده از سایر آزمون های حافظه، مدت درمان طولانی تر، تغییر دز درمانی، تنوع بیشتر در رشته های تحصیلی و جوامع مختلف توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
205 تا 213
لینک کوتاه:
magiran.com/p2001084 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!