ارزیابی و مقایسه ی میزان دانش، نگرش و عملکرد بهداشت خواب در دانشجویان دانشگاه های مختلف شهر اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 
مقدمه
خواب، یک عامل تاثیرگذار در سلامت فیزیکی و روانی است که کمبود آن می تواند باعث نقص در کارکرد روزانه و افت عملکرد کلی فرد گردد.
روش ها
پژوهش حاضر، یک مطالعه ی مقطعی بود که بر روی 918 نفر از دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان، صنعتی اصفهان و اصفهان انجام گردید. روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه بندی شده ی خوشه ایبود. ابزارهای مورد استفاده، پرسش نامه ی دموگرافیک و مقیاس بهداشت خواب بود. داده ها، با استفاده از آزمون ANCOVA و آزمون تعقیبی Tukey تحلیل شد.
یافته ها
میانگین نمره ی کلی کسب شده از پرسش نامه ی بهداشت خواب، 15/39 ± 90/297 بود که بین 425-195 متغیر بود. میانگین نمره ی کلی پرسش نامه در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیشتر از دو دانشگاه دیگر بود (050/0 > P). دختران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیشترین نمره را کسب کردند (050/0 > P). میانگین نمره ی دانش بهداشت خواب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به طور معنی داری بیشتر از دانشگاه صنعتی اصفهان (001/0> P) و بیشتر از میانگین دانشگاه اصفهان (001/0 > P) بود. میانگین نمره ی دانش بهداشت خواب با سال های مختلف تحصیلی و سن (050/0 > P) رابطه ی معنی دار و مستقیمی داشت. میانگین نمره ی نگرش به خواب در دانشجویان رشته ی دندان پزشکی بیش از سایر دانشجویان بود (001/0 > P).
نتیجه گیری
دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مقایسه با دیگر دانشجویان نگرش و عملکرد بهداشت خواب مطلوب تری دارند. میانگین نگرش، عملکرد و بهداشت خواب در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به طور معنی داری بالاتر از دانشجویان دو دانشگاه دیگر بود و میانگین نمرات دختران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیش از سایر گروه ها بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
228 تا 236
لینک کوتاه:
magiran.com/p2001090 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!