ارزیابی سطح مالون دی آلدئید در حضور سیالیک اسید در آستروگلیای انسانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
سیالیک اسید در غشای سلولی همه ی مهره داران وجود دارد و میزان آن در مغز انسان، نسبت به سایر بافت ها بیشتر است. مطالعات نشان داده اند که علاوه بر استرس های اکسیداتیو، افزایش میزان سیالیک اسید نیز می تواند زمینه ساز بروز بیماری های عصبی نظیر بیماری آلزایمر شود. از این رو، مطالعه ی حاضر به منظور بررسی اثر سیالیک اسید بر میزان مالون دی آلدئید (Malondialdehyde یا MDA) که محصول پراکسیداسیون لیپیدی می باشد، در آستروگلیای انسانی طراحی و اجرا گردید.
روش ها
آستروگلیای انسانی در محیط Dulbecco's modified Eagle's medium (DMEM) حاوی 10 درصد Fetal bovine serum (FBS) کشت داده و سلول ها با غلظت های مختلف سیالیک اسید تیمار شدند. میزان MDA تولید شده با استفاده از روش تیوباربیتوریک اسید اندازه گیری شد و نتایج حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS واکاوی گردید.
یافته ها
تولید MDA در سلول های تیمار شده با غلظت های 200، 500 و 1000 میکروگرم/میلی لیتر سیالیک اسید نسبت به گروه شاهد به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافت. همچنین، در غلظت 200 میکروگرم/میلی لیتر سیالیک اسید در زمان های 12، 16 و 24ساعت نسبت به گروه شاهد افزایش معنی داری مشاهده شد.
نتیجه گیری
مطالعات زیادی در ارتباط با بیماری های عصبی انجام شده است، اما با این وجود، مکانیسم ایجاد آن ها هنوز به طور کامل مشخص نشده است. با توجه به نقش سیالیک اسید در ایجاد التهاب، نتایج مطالعه ی حاضر نشان می دهد که سیالیک اسید با ایجاد شرایط پاتولوژیک و استرس اکسیداتیو، به احتمال زیاد موجب افزایش MDA می شود که در بروز بیماری های عصبی همانند بیماری آلزایمر موثر می باشد. نقش سیالیک اسید و اثرات آن نیازمند مطالعات بیشتری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
263 تا 269
لینک کوتاه:
magiran.com/p2001237 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!