مروری کلی بر مسیرهای تنظیمی احساس اکسیژن محیطی و ریزمحیطی توسط عوامل القا شده به وسیله ی هیپوکسی (HIF)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کمبود اکسیژن یا هیپوکسی، می تواند کمبود اکسیژن محیط بیرون از بدن (حس شده توسط سلول های ریوی) یا کمبود اکسیژن ریزمحیط های درونی بدن (حس شده توسط سایر سلول های بدن همچون سلول های سرطانی) را شامل گردد. پاسخ سلولی به نوسانات اکسیژن به طور عمده توسط عوامل القا شده به وسیله ی هیپوکسی (Hypoxia-inducible factors یا HIFs) میانجی گری می شوند. به طور کلی، اولین اندام که بعد از هر دم که باعث دمیدن اکسیژن محیط به داخل و تماس با آن می شود، ریه می باشد. با این وجود، هنوز مسیرهای تنفسی شناخته شده ی Hif برای احساس اکسیژن محیطی در ریه بسیار محدود است. از این رو، در این مقاله ی مروری، ابتدا نقش ایزوفرم های HIF1 و HIF2 در عروق و برونش های ریوی (مشتمل بر سلول های عضله ی صاف و اندوتلیال عروق و سلول های اپی تلیال برونشیال ریوی) و پاسخ های آن به ناکافی بودن اکسیژن محیطی مورد بررسی قرار می گیرد. سپس، به بررسی نقش HIF در احساس اکسیژن ریزمحیطی (داخلی) در سلول ها و بافت های غیر ریوی همراه با کلیه ی مکانیزم های مولکولی درگیر در آن سلول و بافت ها پرداخته می شود. آن گاه، از بین کلیه ی سلول های درگیر در مسیرهای احساس اکسیژن ریزمحیطی، به طور ویژه ای به تومورها و سلول های سرطانی و سلول های بنیادی سرطانی و نقش دقیق تر مولکول HIF در این سلول ها و بافت ها اشاره می گردد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
278 تا 287
لینک کوتاه:
magiran.com/p2001239 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!