بررسی قدرت تبیین سنجه های ریسک طیفی، منسجم، انحراف و شبکه های عصبی مصنوعی و کاربرد آن ها در انتخاب سبد بهینه سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف مطالعه حاضر مقایسه کارایی مدل های شبکه عصبی و سنجه های موجود در دسته سنجه های ریسک در تشکیل پرتفوی بهینه است. ابتدا اطلاعات سری زمانی مربوط به نرخ بازده شرکت های مختلف طی سال های 95-1386 از بانک های اطلاعاتی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران گردآوری شده و در چارچوب مدل های شبکه عصبی و سنجه های ریسک طیفی، انحراف و منسجم با استفاده از آزمونهای کوپیک ، کریستوفرسن و لوپز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. از نتایج آزمونهای کوپیک و کریستوفرسن برای مدل های شبکه عصبی و CVaR مشخص گردید مقدار آماره آزمون LR برای تمامی گروه شرکت های تحت بررسی بزرگ تر از مقدار بحرانی است؛ بر این اساس نتیجه گیری شد که عملکرد  مدل های شبکه عصبی و معیار CVaR در سطح معنی داری 5 درصد برای تمامی گروه شرکت ها قابل استناد می باشد و برای سنجه SE، آماره آزمون LR برای تمامی گروه شرکت ها کوچک تر از مقدار بحرانی است؛ که گویای آن است که عملکرد معیار SE برای تمامی گروه شرکت ها در سطح معنی داری 5 درصد قابل استناد نمی باشد. از سوی دیگر، بر اساس نتایج آزمون کوپیک و کریستوفرسن برای سنجه VaR نیز، مقدار آماره آزمون LR برای شش گروه شرکت بزرگ تر از مقدار بحرانی و برای چهار گروه شرکت کوچک تر از مقدار بحرانی بوده است. بر این اساس می توان گفت که در مدل های شبکه عصبی مصنوعی متوسط تعداد تخطی ها یا حالت استثنا در سطح معنی داری 5 درصد کمتر از سنجه های ریسک طیفی، انحراف و منسجم می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
287 تا 312
لینک کوتاه:
magiran.com/p2001279 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!