پیش بینی مقاومت فشاری بتن خودتراکم حاوی خاکستر پوسته برنج با استفاده از مدلهای داده مبنا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ساخت و نگهداری روکش های بتنی  از مسائل مهم و پرهزینه در دهه اخیر بوده است. ازاین رو، استفاده از بتن خودتراکم به عنوان بتنی با ویژگی های مقاومتی مطلوب و آلایندگی پایین مورد توجه قرار گرفته است. خواص مقاومتی بتن خودتراکم  به فاکتورهای مهمی از نسبت های اختلاط وابسته بوده که لزوم  پژوهش های آزمایشگاهی و آنالیز های کامپیوتری هوشمند در ساخت آن را نمایان ساخته است. تعیین میزان بهینه مواد تشکیل دهنده بتن به منظور رسیدن به مقاومت مطلوب، صرفه جویی در تعداد دفعات آزمایش و کاهش هزینه های انجام آزمایش ها ارائه مدل های رگرسیونی محاسباتی برای تخمین خواص مقاومتی بتن را مورد توجه قرار داده است. هدف اصلی در این مطالعه ارائه رابطه ای محاسباتی برای تخمین مقاومت فشاری بتن خودتراکم حاوی خاکستر پوسته برنج (RHA) با استفاده از رویکرد قدرتمندی به نام برنامه نویسی بیان ژن (GEP) می باشد. برای ارزیابی عملکرد مدل پیشنهادی GEP مطالعه ای مقایسه ای با استفاده از روش های کلاسیک مدلسازی داده مبنای شبکه عصبی مصنوعی (ANN) و رگرسیون خطی چندگانه (MLR) نیز انجام شد. مجموعه داده های قابل اطمینان و مناسبی شامل 156 نمونه مقاومت فشاری حاوی RHA از مقالات معتبر جمع آوری و مورد استفاده قرار گرفت. عملکرد مدل های پیشنهادی ارائه شده با استفاده از شاخص های خطای ضریب همبستگی (R)، ریشه میانگین مربعات خطا (RMSE) و میانگین خطای مطلق (MAE) محاسبه و ارزیابی گردید .نتایج شاخص های خطا در ارزیابی عملکرد مدل های توسعه داده شده نشان داد روش    GEPدقت قابل توجه و مقادیر خطای کمتری در محاسبه داشته است. همچنین رابطه  محاسباتی براساس عبارات بیان ژنی در روش GEP برای پیش بینی مقاومت فشاری در سنین مختلف ارائه شد که با شاخص همبستگی 0.94 و مقادیر خطای 4-5  مگاپاسکال دقت قابل توجهی را نشان داده است. رابطه ارائه شده به آسانی می تواند برای پیش طراحی نسبت های اختلاط و همچنین کنترل سریع راه حلهایی قطعی مورد استفاده قرارگیرد .تحلیل حساسیت برای مشخص کردن مقادیر تاثیرگذار در مدل مقاومت فشاری ارائه شده نشان داد، متغیر چسباننده در این مدلسازی نسبت های اختلاط بیشترین تاثیر عملکردی را ایفا نموده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
196 تا 206
لینک کوتاه:
magiran.com/p2001458 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!