درک از بیماری افراد با نارسایی قلبی بستری در مراکز منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف
ادراک بیماری مبتنی بر باورهای بیمار و اطلاعات درک شده در مورد شرایط بیماران است و بر سلامت روان فرد و نحوه برخورد بیماران تاثیر می گذارد. هدف از این مطالعه تعیین درک از بیماری افراد با نارسایی قلبی بود.
روش پژوهش: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی بر روی 150 بیمار بستری در بخش های مراقبت های ویژه قلبی بیمارستان های منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1396 که به روش مستمر انتخاب شده بودند انجام شد. داده ها به صورت خود گزارش دهی با استفاده از پرسشنامه درک از بیماری خلاصه شده (B-IPQ) جمع آوری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با روش های آماری توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل واریانس و تعقیبی شفه، و ضریب همبستگی پیرسون) در نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد.
یافته ها
کم ترین نمره درک از بیماری در واحدهای موردپژوهش 30 و بیشترین نمره برابر با 76 و میانگین نمرات درک از بیماری با نارسایی قلبی برابر با 86/7 ± 42/59 بود. کم ترین میانگین مربوط به حیطه شناخت بیماری (17/ 3± 58/4) و بیشترین میانگین مربوط به حیطه پیامدها (34/1±33/9) و پس از آن مربوط به حیطه نگرانی (14/21 ± 79/8) بود. اکثریت واحدهای موردپژوهش (7/54%) استرس و مشکلات روانی را مهم ترین عامل بیماری دانستند. دومین و سومین عامل از دیدگاه آنان سبک زندگی (46 درصد) و مشکلات اجتماعی و اقتصادی (7/30 درصد) بود. نتایج نشان دهنده آن بود که متغیرهای سطح تحصیلات (004/0P=)، کفایت درآمد (002/0 P=)، کسر تخلیه (001/0P=) و شدت بیماری (001/0P<) و نیز انجام فعالیت ورزشی (001/0 P=) با درک از بیماری ارتباط داشتند.
نتیجه گیری
با توجه به یافته ها بیماران موردمطالعه تهدید متوسط به بالایی از بیماری شان درک می کردند. نتایج پژوهش حاضر می تواند پایه ای برای پژوهش های بعدی برای انتخاب راهکارهای مناسب جهت بهبود درک افراد با نارسایی قلبی از بیماری خود باشد که نهایتا می تواند منجر به بهبود مدیریت بیماری توسط آن ها گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p2001836 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!