ارزیابی آمادگی بیمارستان های آموزشی اهواز در مقابله با حوادث غیرمترقبه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف
میزان وقوع بلایای طبیعی که ایجاد موارد بحرانی می کنند در ایران بسیار بالا است و بیمارستان ها به عنوان مهم ترین مراکز مداوای مصدومان و مجروحان برای انجام ماموریت در زمان بحران، نیازمند کسب آمادگی مناسب هستند. هدف این مطالعه، تعیین میزان آمادگی بیمارستان های آموزشی شهر اهواز در مقابله با حوادث غیرمترقبه بود.
مواد و روش ها
این پژوهش توصیفی- مقطعی در بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اجرا شد. ابزار گردآوری داده ها چک لیستی شامل 220 سوال بود. روایی چک لیست با استفاده از تحلیل محتوا توسط اساتید و صاحبنظران مورد تائید قرار گرفت. آزمون Kappa با میزان 0/8 روایی آن را تائید کرد. به دلیل محدود بودن جامعه، از سرشماری استفاده شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS17 استفاده شد. ابتدا مجموع نمرات بیمارستان از چک لیست در هر بعد محاسبه شد و سپس درصد هر بیمارستان در تمام ابعاد مشخص گردید. برای تفسیر وضعیت بیمارستان ها، میانگین امتیاز کمتر از 50 درصد به عنوان سطح آمادگی ضعیف، میانگین امتیاز بین 50 تا 80 درصد سطح آمادگی نسبی و میانگین امتیاز بیشتر از 80 درصد به عنوان سطح آمادگی کامل برآورد شد.
یافته ها
در صورت وقوع حوادث غیر مترقبه میانگین کلی بیمارستان های مورد مطالعه با 58 درصد مجموع امتیاز در سطح آمادگی نسبی ارزیابی شد. بعد ترافیک با امتیاز 70 درصد بیش ترین میزان آمادگی و تخلیه و انتقال با امتیاز 29 درصد کمترین میزان آمادگی را داشتند. آمادگی کلی بیمارستان های مورد مطالعه بین 63-51 درصد محاسبه شد.
نتیجه گیری
بجز مولفه تخلیه و انتقال که ضعیف برآورد شد، بیمارستان های مورد مطالعه از نظر تمام مولفه های مورد بررسی در سطح آمادگی نسبی ارزیابی شدند و آمادگی کلی بیمارستان ها در سطح نسبتا خوب قرار داشت. به نظر می رسد لازم باشد این بیمارستان ها، با هدف تقویت ابعاد مختلف آمادگی در برابر بلایا بویژه تخلیه و انتقال، برنامه های مقابله با حوادث غیر مترقبه خود را بازبینی و به روز نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2002261 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!