نقش پلیس درپیشگیری ازپیامدهای ناشی از قتل دراستان ایلام

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه یکی از جرائم ارتکابی در استان ایلام که به عنوان یکی از چالش های مهم مطرح شده، پدیده قتل و جرائم ارتکابی بعد از آن از جمله سرقت، نزاع دسته جمعی، قتل انتقام جویانه است. در سالیان اخیر روند رو به رشدی را دنبال کرده است که معلول علل و عوامل مختلفی می باشد و عواقب و پیامدهای ناگواری برای استان به دنبال دارد. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش پلیس در پیشگیری از پیامدهای ناشی از قتل در استان ایلام است.
روش شناسی
 روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و ماهیت به صورت توصیفی و اکتشافی می باشد. جامعه مورد مطالعه 200 نفر شامل کلیه فرماندهان و مدیران فرماندهی انتظامی استان ایلام و بازپرسان قتل هستندکه تعداد 16 نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند روش و ابزار جمع آوری داده ها ازطریق مصاحبه نیمه ساختاریافنه که بانرم افزار پژوهش کیفی مکس کیودی نسخه 12 ساماندهی و کدگذاری تحلیل گردید.
یافته ها
یافته های این پژوهش حاکی از آن است که پلیس با بهره گیری از روش های پیشگیری، نقش مهمی در پیشگیری از جرایم ناشی از قتل در استان ایلام دارد و بطور کلی چهار نقش اطلاعاتی، کنترلی، تعاملی و مقابله ای به عنوان نقش های پلیس در پیشگیری از پیامدهای ناشی از قتل در استان ایلام مشخص گردیدند.
نتایج
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داده که نقش اطلاعاتی باشناسایی سه عامل موثر 1- اشراف اطلاعاتی 2-فرهنگ وقومیت 3-منابع ومخبرین در اولویت اول، نقش تعاملی باشناسایی سه عامل 1-هماهنگی وتعامل 2-معتمدین 3-آگاهسازی واطلاع رسانی در اولویت دوم، نقش کنترلی با سه عامل موثر 1-کنترل فردی وخانوادگی 2-اقدامات پیشگیرانه 3-کنترل اجتماعی ومحیطی در اولویت سوم و نقش مقابله ای نیزبا سه عامل موثر 1-برخورد ورسیدگی 2-شناسایی 3-سازماندهی در اولویت چهارم قرار دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2002844 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!