اثرات سولفات روی (ZnSO4) در جیره غذایی بر عملکرد رشد و بیان ژن فاکتور شبه انسولینی رشد-1 (IGF-1) در ماهی قرمز (Carassius auratus)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیر سولفات روی (ZnSO4) خوراکی بر عملکرد رشد و بیان ژن فاکتور شبه انسولینی رشد (IGF-1) در ماهی قرمز (C. auratus) انجام شد. ماهیان (10/0±3/3 گرم) با یک جیره خالص بر پایه کازئین به عنوان منبع پروتئینی در چهار سطح مکمل شده با سولفات روی (0، 25، 75 و 150 میلی گرم برکیلوگرم) به مدت 60 روز تغذیه شدند. بر طبق نتایج، سولفات روی باعث بهبود فاکتورهای رشد گردید و ماهیان تغذیه شده با جیره آزمایشی دارای وزن نهایی، نرخ رشد ویژه (SGR) و وزن به دست آمده بیشتر و دارای ضریب تبدیل غذایی (FCR) و شاخص وضعیت (CF) پایین تر در مقایسه با گروه شاهد بودند. شاخص های رشد ماهیان تغذیه شده با جیره حاوی 150 میلی گرم بر کیلوگرم سولفات روی دارای اختلاف معنی داری با گروه شاهد و دیگر گروه ها بودند که نشان می دهد تیمار مذکور دارای میزان کافی سولفات روی برای رشد این ماهی می باشد. ماهیان تغذیه شده با جیره های آزمایشی مکمل شده با 150 میلی گرم برکیلوگرم سولفات روی به طور معنی داری نرخ رشد ویژه بالاتر و ضریب تبدیل غذایی پایین تری نسبت به گروه های 0، 25 و 75 میلی گرم برکیلوگرم داشتند. همچنین نتایج نشان داد که سولفات روی  به طور معنی داری سبب بیان افزایشی ژن شبه انسولینی رشد-1 می شود. نتایج نشان داد که سولفات روی باعث تحریک هورمون سبه انسولینی رشد-1 در مرحله رونویسی mRNA می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2004022 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!