افزایش بازیابی آب در تیکنر باطله خط چهارم تولید کنسانتره معدن گل گهر با استفاده از بهینه سازی سیستم خوراک دهی به تیکنر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بازیابی و صرفه جویی در مصرف آب، که متاثر از محدودیت منابع آبی و نیز هزینه های انباشت باطله و در کنار آن تبعات زیست محیطی رهاسازی باطله های تر می باشد، اکنون به عنوان یک الزام در احداث و توسعه صنایع فراوری معدنی به حساب می آید. یکی از مهم ترین عناصر در فرایند بازیابی آب از باطله های تر فراوری تیکنر می باشد. در این مطالعه نخست وضعیت کارکرد شرایط حاضر تیکنر باطله خط چهارم تولید کنسانتره شرکت معدنی و صنعتی گل گهر بررسی گردیده است. با رویکرد افزایش بازیابی آب و نیز بهبود عملکرد تیکنر باطله یادشده، از دینامیک سیالات محاسباتی برای شبیه سازی استفاده شده و با انجام آزمایش های متعارف روی تیکنر در حال کار، این شبیه سازی اعتبار سنجی گردیده است. نارسایی دستگاه در عدم توانایی چاهک خوراک در مخلوط کردن جریان ها و فلوکولانت و درنتیجه کاهش ظرفیت فرایند تیکنراسیون ناشی از تغییر شرایط کارکرد طراحی و تغییر خوراک، با این شبیه سازی شناسایی و به تناسب با آن ها دو راهکار کوتاه مدت بر مبنای تغییر میزان فلوکولانت زنی و بلندمدت بر مبنای طراحی چاهک های متناسب با شرایط کارکرد جدید، که با شرایط طراحی اولیه متفاوت می باشند، به منظور بهینه سازی معرفی گردیدند. چاهک های جدید با ویژگی ایجاد سیستم ساده رقیق سازی در سطح (چاهک شماره 3) و نیز ایجاد سیستم رقیق سازی زیرسطحی (چاهک شماره 4) به عنوان چاهک های بهینه معرفی شده اند که در صورت استفاده از هر یک از آن ها به ترتیب بازیابی آب سالیانه به 1.07 و 1.34 میلیون مترمکعب بالغ خواهد شد. از خصوصیات دیگر این چاهک ها افزایش شفافیت آب در شرایط خروجی با غلظت بالای جامد در خروجی ته ریز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p2004053 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!