بررسی توان خودمراقبتی و عوامل مرتبط با آن در سالمندان مبتلا به بیماری های مزمن در سال 1397

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با پیر شدن افراد، خطر زندگی با بیماری های مزمن افزایش می یابد که باعث محدودیت فعالیت جسمانی و روانی افراد سالمند شده و کاهش کیفیت زندگی را به دنبال دارد. سازمان بهداشت جهانی ترویج مراقبت از خود را برای پیشگیری و درمان بیماری های مزمن توصیه می کند. هدف از این مطالعه تعیین توان خودمراقبتی و عوامل مرتبط با آن در سالمندان مبتلا به بیماری های مزمن مراجعه کننده به درمانگاه های تخصصی مراکز آموزشی درمانی اردبیل بود.
روش کار
در این مطالعه مقطعی، تعداد 222 نفر از سالمندان مبتلا به بیماری های مزمن (عضلانی- اسکلتی، دیابت، قلبی- عروقی و کلیوی) مراجعه کننده به درمانگاه های تخصصی مراکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره)، فاطمی و علوی اردبیل در سال 1397 با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. گردآوری داده ها با استفاده از فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه توانایی خودمراقبتی افراد سالمند (SASE) انجام شد. در نهایت، داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آنالیز چندمتغیره رگرسیون لوجستیک در نرم افزار آماری SPSS-16 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
تعداد 191 نفر (86%) از سالمندان، توان خودمراقبتی نامطلوب داشتند و تنها 31 نفر (14%) از توان خودمراقبتی مطلوب برخوردار بودند. زنان سالمند، توان خودمراقبتی بهتری نسبت به مردان داشتند (0/015=p) در حالی که بیماران متاهل (0/004=p)، مطلقه (0/045=p) و بیوه (0/013=p) در مقایسه با افراد مجرد، از توانایی خودمراقبتی نامطلوبی برخوردار بودند.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج مطالعه حاضر، مراقبت از خود در سالمندان مبتلا به بیماری های مزمن نامطلوب بود، بنابراین تدوین و اجرای برنامه های ارتقای خودمراقبتی سالمندان یک ضرورت به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p2004212 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!