بررسی تعیین کننده های فعالیت بدنی به عنوان رفتار پیش گیری کننده از پوکی استخوان در دانش آموزان دختر پیش دانشگاهی رفسنجان در سال 1396: یک مطالعه توصیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
از جمله توصیه های سازمان بهداشت جهانی جهت پیش گیری از پوکی استخوان، به عنوان یک موضوع سلامتی خصوصا در میان دختران، افزایش فعالیت بدنی می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین علل انجام فعالیت بدنی دانش آموزان دختر درخصوص پوکی استخوان، مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی، طراحی و اجرا شد.
مواد و روش ها
مطالعه توصیفی حاضر در میان 470 دانش آموز دختر مقطع پیش دانشگاهی شهر رفسنجان به روش سرشماری در سال تحصیلی 97-1396 انجام گردید. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه و شامل مشخصات جمعیت شناختی، آگاهی در خصوص پوکی استخوان، 24 سوال مبتنی بر سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی بود. هم چنین 11 سوال فعالیت بدنی را ارزیابی می نمود. روایی ابزار بر اساس نظر متخصصان و پایایی به کمک ضریب آلفای کرونباخ تعیین گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه، آزمون t مستقل و آزمون هم بستگی Pearson انجام گردید.
یافته ها
تعداد مشارکت کنندگان در پژوهش حاضر 470 نفر بودند. سطح آگاهی دانش آموزان در خصوص پوکی استخوان نامطلوب (نمره 6 از 15) بود. تعداد 253 نفر (8/53 درصد) دانش آموزان دارای فعالیت بدنی متوسط بودند. بین میانگین نمره فعالیت بدنی با موانع درک شده، هم بستگی معکوس و معنی داری دیده شد (001/0>P، 1/0-=r). اما بین فعالیت بدنی با سایر سازه ها و مشخصات جمعیت شناختی ارتباط معنی داری مشاهده نشد (05/0<P).
نتیجه گیری
با توجه به آگاهی و فعالیت بدنی نامطلوب دانش آموزان، طراحی و اجرای مداخلات آموزشی پیشنهاد می گردد. هم چنین شناسایی سایر تعیین کننده های موثر بر انجام فعالیت بدنی همانند عوامل قادر کننده و تقویت کننده ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
455 تا 468
لینک کوتاه:
magiran.com/p2004257 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!