مطالعه هیستومورفولوژیکی و هیستوشیمیائی تاثیر رژیم غذائی دارای زئولیت قم، بر ساختار بافتی روده باریک مرغ گوشتی در مقایسه با زئولیت تجاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه
رشد روز افزون جمعیت و نیاز به تهیه مواد غذائی به ویژه پروتئین ها، علاقه به استفاده از مکمل های ارزان و در دسترس، جهت افزایش بازدهی تولید پروتئین را افزایش داده است.
هدف
هدف این مطالعه بررسی تاثیر مصرف زئولیت منطقه قم بعنوان مکمل بر ساختار هیستولوژیکی و هیستوشیمیائی روده باریک مرغ گوشتی و مقایسه با زئولیت تجاری است.
روش کار
در این مطالعه تجربی 200 جوجه گوشتی از مرغداری های قم خریداری و به طور تصادفی به پنج گروه تقسیم شد که شامل: گروه کنترل؛ گروه آزمایشی زئولیت قم که بر اساس دوز دریافتی به سه زیر گروه مختلف (5/0درصدZ1=، 1درصدZ2=، 5/1درصد Z3=) تقسیم شدند و گروه آزمایشی آنزیمیت (که زئولیت تجاری را دریافت کرد) بود. 42 روز بعد، از هر گروه 10 نمونه انتخاب شد و پس از پاساژ بافتی، لام ها با هماتوکسیلین- ائورین، پریودیک اسید شیف (PAS) و تلوئیدین بلو رنگ آمیزی و مطالعات میکروسکوپی با کمک نرم افزار1.49f  Image-j انجام شد و داده ها با استفاده SPSS  ورژن 20 تجزیه و تحلیل شدند. 05/0> P به عنوان سطح معنی دار، در نظر گرفته شد.
نتایج
در گروه آنزیمیت ارتفاع سلول های پوششی کاهش ولی تعداد غدد مخاطی و گابلت سل ها افزایش معنی داری داشت. تعداد گابلت سل پرزها به جز گروه Z1 در سایر گروه های تیماری افزایش معنی دار داشت (05/0> P). گابلت سل پرزها در گروه های زئولیت (Z1  و Z2) نسبت به گروه آنزیمیت و نیز در  Z3 نسبت به Z1  افزایش معنی داری داشتند(05/0> P).  نتیجه گیری نهایی: نتایج ما نشان داد که زئولیت در افزایش سطح جذب ساختار روده کوچک اثر ندارد؛ ولی فعالیت غدد و گابلت سل ها را تحریک می کند باعث بهبود گوارش می شود که در این مورد زئولیت قم نیز با درصد بالاتر، تاثیری مشابه آنزیمیت دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
261 تا 271
لینک کوتاه:
magiran.com/p2004321 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!