تغییر در رنگدانه و ترکیب رنگ گل با استفاده از تیمار هورمونی و ساکاروز در لاله رقم ’کینگز بلاد‘

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
آزمایشی به منظور بررسی اثر متقابل بین سه گروه از هورمون های گیاهی و ساکارز برای تغییر ترکیب رنگ گل و متابولیت های ثانویه گل لاله انجام شد. تغییرات مورفولوژیکی و فیزیولوژیکی گیاهان با استفاده از سه آزمایش جداگانه و توسط تیمار اسید آبسیزیک در غلظت 5 و 10 میلی گرم در لیتر، اسید جیبرلیک 300 و 500 میلی گرم در لیتر، اسید جاسمونیک 50 و 100 میکرو مولار و برهمکنش آن ها با ساکاروز در غلظت 1 و 2 گرم در لیتر مورد ارزیابی قرار گرفت. با بررسی نمودارهای HPLCو طیف سنجی یوی دتکتور مشخص شد که تولید متابولیت های ثانویه، فلاونوئید کل و ترکیب رنگدانه های آنتوسیانین تحت تاثیر تیمارهای هورمونی قرار گرفتند. با وجود اینکه تیمار ساکاروز به تنهایی قادر به تغییرات معنی دار در ترکیب و مقدار متابولیت های ثانویه نبود، اما اثرات متقابل آن با تیمار هورمونی، اسید آبسیزیک و اسید جاسمونیک تغییرات معنی داری در میزان آنتوسیانین ها و فلاونوئید کل ایجاد کرد. همچنین هر دو هورمون آبسیزیک اسید و جاسمونیک اسید تغییرات قابل توجهی در افزایش میزان آنتوسیانین ها و درصد رنگدانه سیانیدین و پلاگونیدین داشتند، اما در طرف دیگر سبب کاهش معنی دار در پارامترهای رویشی و عمر پس از برداشت گل ها شد. در تیمار با اسید جیبرلیک 500 میلی گرم در لیتر بدون ساکاروز افزایش قابل توجهی در میزان آنتوسیانین، عمر گل بریده و افزایش هر سه گروه آنتوسیانینی مشاهده شد. همچنین نتایج نشان داد بین اسید جیبرلیک و ساکاروز یک برهمکنش منفی در تنظیم تولید آنتوسیانین ها وجود دارد.‏
زبان:
انگلیسی
صفحات:
73 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p2005134 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!