پیش بینی نیاز مصرف فصلی شبکه برق ایران با استفاده از روش ترکیبی رگرسیون بردار پشتیبان و الگوریتم بهینه سازی مگس میوه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش بینی دقیق نیاز مصرف شبکه برق ماهانه می تواند در برنامه ریزی انرژی موثر باشد و مدیریت صحیح تر مصرف برق را امکان پذیر کند. نیاز مصرف برق ماهانه نشان دهنده گرایش فصلی پیچیده و غیرخطی است یکی از مدل هایی که به طور گسترده برای پیش بینی سری های زمانی غیرخطی استفاده می شود، رگرسیون بردار پشتیبان (SVR) است که در آن باید انتخاب پارامترهای کلیدی و تاثیر تغییرات فصلی درنظر گرفته شود؛ بنابراین ضروری است پارامترهای مدل رگرسیون بردار پشتیبان به صورت مناسب انتخاب شوند و گرایش های غیرخطی و فصلی داده های نیاز مصرف برق تعدیل شوند. روشی که در پژوهش حاضر پیشنهاد می شود، پیوندزدن مدل رگرسیون بردار پشتیبان (SVR) با الگوریتم بهینه سازی مگس میوه (FOA) و تنظیم شاخص فصلی برای پیش بینی نیاز مصرف برق ماهانه است. علاوه براین، به منظور ارزیابی جامع عملکرد پیش بینی مدل ترکیبی، نمونه ای کوچک از نیاز مصرف برق ماهانه ایران و نمونه بزرگی از تولید برق ماهانه ایران برای نشان دادن عملکرد پیش بینی بررسی شده است. همچنین در این پژوهش برتری «مدل ترکیبی رگرسیون بردار پشتیبان با الگوریتم بهینه سازی مگس میوه با تعدیل گرایش های فصلی (SFOASVR)» در مقایسه با سایر مدل های شناخته شده پیش بینی از نظر دقت پیش بینی و کم بودن خطای پیش بینی بررسی شده است. برای این منظور معیارهای ارزیابی ریشه میانگین مربعات خطا (RMSE) و میانگین درصد خطای مطلق (MAPE)، همچنین آزمون ناپارامتری ویلکاکسون صورت می گیرد. براساس نتایج، مدل SFOASVR از سایر مدل های پیش بینی خطای کمتری دارد و درنتیجه گزینه ای مناسب برای کاربردهای پیش بینی نیاز مصرف برق است.
زبان:
فارسی
صفحات:
405 تا 420
لینک کوتاه:
magiran.com/p2005219 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!