تعیین دو شاخص DMFT و SiC دانش آموزان دختر پانزده ساله شهرستان رشت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به این که متداولترین شاخص پوسیدگی دندانی در سطح جهانی شاخص DMFT است، بر آن شدیم که از آن برای نشان دادن وضعیت سلامت دهان و دندان گروه هدف استفاده کنیم. هدف از انجام این مطالعه تعیین دو شاخص DMFT و نیز شاخص بررسی بیشترین پوسیدگی در جامعه(SiC) Significant Caries Index،در دانش آموزان دختران 15 ساله شهر رشت بود.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر به صورت یک مطالعه مقطعی توصیفی طراحی شده بود.تعداد 228 دانش آموز دختر به روش نمونه گیری چند مرحله ای و به صورت منظم انتخاب شدند. مشخصات دموگرافیک با استفاده از پرسشنامه تکمیل شد، سپس جهتمعاینه این دانش آموزان یک نفر دانشجوی سال آخر که از نظر معاینه و تشخیصمشکلات دندانی آموزش دیده بود،بر اساس ضوابط سازمان بهداشت جهانی شاخص DMFT را تعیین نمود.سپس شاخص (SiC) Significant Caries Index بر اساسمیانگینDMFT دریک سوم جمعیت که بالاترین میزان راداشتند، محاسبه گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.آزمونهایآماریT-test، spearman correlation، Kruskal Wallis و Chi-square برای تجزیه و تحلیل داده ها بکار رفتند.
یافته ها
در این مطالعه مشخص گردید،میانگینDMFT در دختران مورد مطالعه برابر 7/2 ± 29/3وشاخص SiC برابر 76/0±19/6 بود.همچنین در این مطالعه مشخص گردید که همبستگی از نوع مثبت بینDMFT و تعداد فرزندان خانواده دیده میشود)0001/0>P)با استفاده از آزمون Spearman Correlation مشخص گردید که همبستگی از نوع منفی بینDMFT و تعداد موارد مسواک زدن روزانه در افراد مورد مطالعه دیده می شود (0001/0>P).
نتیجه گیری
میانگین شاخصDMFTدر دانش آموزان دختر 15 ساله شهررشت مشابه میانگین شاخص DMFTکشوری می باشد. هم چنین تعداد فرزندان در خانواده و تعداد دفعات مسواک زدن نیز به طور قابل توجهی در تعیین میانگین شاخص DMFTدر دانش آموزان تاثیرگذار هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2005296 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!