سنجش میزان ید نمک های خوراکی مصرفی در سطح توزیع شهرستان قم و ارزیابی آگاهی، نگرش و عملکرد متصدیان پس از آموزش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
 به منظور رشد مناسب بدن، تولید هورمون های تیروکسین و غیره به شدت به عنصر ید نیاز می باشد. این مطالعه با سنجش میزان ید در نمک های خوراکی مصرفی مراکز عرضه مواد غذایی و آموزش متصدیان جهت ارزیابی عملکرد آنان انجام شد.

مواد و روش ها
 این مطالعه نیمه تجربی در شهرستان قم در سال 97-1396 صورت پذیرفت و نتایج حاصل با استانداردهای موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مقایسه گردید. داده های موجود پس از آزمایش تیتراسیون و اطلاعات پرسشنامه ای با استفاده از Excel Microsoft  و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
 از مجموع 6770 یدسنجی انجام شده 93% از نمک های خوراکی مصرفی، از نوع تصفیه شده یددار و 7% فاقد آن بود. میزان ید در 91% نمک های تصفیه شده در محدوده قابل قبول (ppm 50-30) و 2% بالاتر از میزان قابل قبول (ppm50) قرار داشت. از نظر آماری ارتباط معناداری بین متغیرهای سن (0/021˂P)، جنس (0/037˂P) و سطح تحصیلات فروشندگان (0/001˂P) و میزان آگاهی متصدیان بر نوع بسته بندی (0/001˂P)، قیمت (0/001˂P) و شرایط نگهداری (0/031˂P) و همچنین ارتباط معناداری بین نظارت مسئولین بر تاریخ انقضا (0/003˂P) و تقلبات (0/020˂P) و نیز در ارزیابی نقش آموزش بر عملکرد متصدیان مشاهده شد (0/001˂P).

نتیجه گیری
 بر اساس نتایج بدست آمده 93% از نمک های خوراکی مصرفی، از نوع تصفیه شده یددار بود و لذا موفقیت در برنامه فوق نیازمند افزایش آگاهی متصدیان مراکز موجود و پایش مستمر آن می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p2005873 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!