بررسی تطبیقی بیان تمثیلی و نمادین بهشت و جهنم در ارداویرافنامه و فیلم «چه رویاهایی که میآیند»
توجه به مسئله زندگی پس از مرگ، از مواردی است که در قالب تمثیل روایی سفر به بهشت و جهنم در آثار ادبی و هنری ملتهای گوناگون در طول تاریخ و با توجه به عوامل فرهنگی، اجتماعی و مذهبی هر جامعه، خلق شده و آمال و آلام حیات انسان در دنیای دیگر را به نمایش گذاشته است. ارداویرافنامه (نظم و نثر) از ادبیات ایرانی و فیلم «چه رویاهایی که میآیند» محصول سینمای آمریکا، از جمله آثاری هستند که سفر تمثیلی به بهشت و جهنم در آن ها ترسیم شده است. در این مقاله تلاش شده به روش توصیفی-تحلیلی به این پرسش اصلی پاسخ داده شود که بیان تمثیلی این سیر و کارکرد نمادها در این آثار چه شباهتها و تفاوتهایی داشته، دلایل این تعابیر مختلف تحلیل شود. این مقایسه نشان میدهد با توجه به نگاه فردگرای مسلط بر فیلم، بیان نمادین در آن، تفسیری محدود و با چارچوب مشخص داشته، متمرکز بر شکلدهی به رابطه حسی با مخاطبان و در قالب بازآفرینی صحنههایی از بهشت و جهنم شخصی و با تاکید بر لذات و رنجهای روحی و انگیزههای فردی به کار گرفته شده است؛ حال آنکه در ارداویرافنامه، با توجه به تاکید بر انگارههای حافظه جمعی و باورهای مذهبی، نمادها به شکلی عمومی و با تعابیر پرتکرار و اهداف تعلیمی- دینی و تمرکز بر پاداش و مکافات جسمانی، در بستر تمثیل کلی سفر به بهشت و جهنم، درون مایه اصلی متن را شکل دادهاند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.