تاثیر دمای انبار و نیتریک اکسید بر کیفیت و انبارمانی آریل های انار نادری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مهمترین مشکلات آریل انار طی انبارمانی، نرم شدن، قهوه ای شدن آنزیمی و آلودگی میکروبی است. برای رفع این مشکلات تیمار پس از برداشت نیتریک اکسید و انبار سرد بر آریل انار بررسی شد. بنابراین به منظور، ارزیابی اثر دمای انبار و غلظت های مختلف نیتریک اکسید بر خصوصیات کیفی و انبارمانی آریل انار آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کامل تصادفی با سه تکرار انجام شد. در این مطالعه، نیتریک اکسید در غلظت های صفر، 5 و 10 میکرومول در لیتر استفاده شد. آریل ها به مدت 15 ثانیه در تیمار نیتریک اکسید غوطه ور شده و پس از خشک شدن در دمای آزمایشگاه، درون ظروف پلی اتیلنی بسته بندی و به دماهای 2، 4 و 8 درجه سلسیوس منتقل شدند. برخی صفات کیفی، کمی و بیوشیمیایی نمونه ها در طی زمان های (صفر، 7، 14 و 21 روز) انبار مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تجزیه واریانس نشان داد تفاوت معنی داری بین غلظت های مختلف نیتریک اکسید و دماهای انبارمانی در اکثر صفات مورد ارزیابی وجود داشت. پس از 21 روز انبارمانی، آریل های تیمار شده با نیتریک اکسید در غلظت 10 میکرومولار و نگهداری در دمای 8 درجه سلسیوس در مقایسه با شاهد در دمای 2 درجه سلسیوس دارای 50% کاهش وزن کمتر و 21% نشت یونی کمتری بوده و دارای ارزیابی حسی، مقدار آنتوسیانین، ترکیبات فنلی و ظرفیت آنتی اکسیدانی مطلوبی بودند. در مجموع آریل های تیمارشده با 10 میکرومول در لیتر نیتریک اکسید در دمای 8 درجه سلسیوس بالاترین کیفیت ظاهری و انبارمانی را داشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
341 تا 356
لینک کوتاه:
magiran.com/p2006368 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!