دیزاین تالیفی و دیزاینر مولف

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
در عرصه ی ادب و هنر، «مولف» و «تالیف» از جمله واژه های بحث برانگیز بوده و هستند. جایگاه محوری مولف در دوران مختلف از جنبه های متفاوت، مورد توجه قرار گرفته است. در دوران معاصر نیز نظریه های نقد ادبی درباره ی جایگاه مولف، سهم به سزایی در شکل گیری دیدگاه های جدید داشته اند. مایکل راک، طراح و محقق، با انتشار مقاله ی «طراح به مثابه ی مولف» بحثی را در دنیای طراحی پیش کشید که تا پیش از آن با چنان صراحتی درباره ی طراحی مطرح نشده بود. تا آن زمان، اکثر بحث های مولف مدار و انتقادی نسبت به جایگاه مولف، مربوط به حوزه ی ادبیات می شدند. در پژوهش حاضر که به شیوه ی تحلیلی و با تکیه بر منابع مکتوب و مصاحبه ای تدوین شده، به این پرسش پرداخته شده است که «نظریه ی طراح به مثابه مولف دارای چه ابعادی است؟» و «در فرایند طراحی چگونه به کار می آید؟». نتیجه ی حاصل از بررسی و تحلیل نظریه های مولف مدار و رویکرد طراح به مثابه مولف نشان می دهد که تالیف در طراحی از آن جا قابل طرح است که برخی از طراحان در هدایت یک پروژه ی گروهی طراحی، ردپای خاص خود را در آن پروژه به جای می گذارند؛ تشخصی که مخاطب آن را تشخیص می دهد و عامل تمایز یک طراح از دیگری است.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2006787 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!