ارتباط بین بیان پروتئین PAWP اسپرم با میزان لقاح در افراد نابارور کاندید ICSI

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
پروتئین متصل به دمین WW غلاف خلف آکروزومی (PAWP)، یکی از پروتئین هایی است که در فرایند اسپرماتوژنز بیان می شود و نقش های گوناگونی در تمایز اسپرم، لقاح و تکوین اولیه جنین دارد. هدف این مطالعه تعیین ارتباط بین بیان PAWP با میزان لقاح در مردان نابارور کاندید تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) بود. به علاوه فراگمنتاسیون DNA اسپرم نیز در این مردان نابارور ارزیابی شد.
مواد و روش ها
 در این مطالعه توصیفی، نمونه مایع منی از 54 مرد نابارورکاندید ICSI که در سن 44/4±5/32 به مرکز باروری و ناباروری اصفهان مراجعه کرده بودند، جمع آوری شد. پارامترهای اسپرمی، فراگمنتاسیون DNA، بیان PAWP درسطح RNA و پروتئین به ترتیب توسط آنالیز کامپیوتری مایع منی، آزمون تانل، واکنش زنجیرهای پلیمراز همزمان و وسترن بلات انجام شد. داده ها توسط نرم افزارSPSS.16  با استفاده از آنالیز آماری independent t-test  و Pearson correlation  بررسی شد و p-value کمتر از 05/0 از لحاظ آماری معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
مردان نابارور بر اساس میزان لقاح کمتر و بیشتر از 50%  دسته بندی شدند. در مردان با لقاح کمتر از 50%، بیان PAWP به طور معنی داری کمتر و درصد فراگمنتاسیون DNA اسپرم به طور معنی داری بیشتر بود (P) . ارتباط معنی داری بین بیان PAWP در سطح RNA و پروتئین با میزان لقاح مشاهده شد.
نتیجه گیری
بیان نرمال ژن و پروتئین PAWP  اسپرم و درصد پایین فراگمنتاسیون DNA اسپرم در مردان نابارور می تواند نشانگری از میزان موفقیت  لقاح پس از ICSI باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p2007383 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!