بررسی نظریه واکنش منطقی در تمکین مالیات اسلامی در سطح مودیان حقیقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
از جمله معیارهای اثرگذار بر تمکین مالیات اسلامی عوامل درونی مودیان مانند نیت، نگرش و هنجار ذهنی آنان است. هم چنین، تا زمانی که مودی مالیات اسلامی ضرورت، اهمیت و فواید پرداخت خمس و زکات را نداند آن را پرداخت نمی کند. از این رو، لازم است ابعاد رفتاری تمکین مالیاتی مودیان (اشخاص حقیقی) بررسی شده و اثر پرداخت مالیات اسلامی بر حل مشکلات اقشار ضعیف جامعه مشخص  شود. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین نیت، نگرش و هنجار ذهنی مودی با تمکین مالیات اسلامی می پردازد.
روش پژوهش
این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش پیمایشی-میدانی بوده و با استدلال استقرایی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را استادان حوزه های علمیه و دانشگاه، حسابرسان، حسابداران و صاحبان مشاغل و اشخاص حقیقی مراجعه کننده به موسسات خیریه برای پرداخت خمس و زکات در سال 1394 تشکیل می دهد. داده های پژوهش با استفاده از پرسش نامه کتبی جمع آوری شده و فرضیه های پژوهش با دو روش همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری بررسی شده است.
یافته ها
نتایج پژوهش حاکی از آن است که نگرش و هنجار ذهنی در سطح هر مودی (شخص حقیقی) با تمکین مالیات اسلامی رابطه معنی داری دارد. هم چنین، نیت مودی مالیات اسلامی بر رابطه بین نگرش و هنجار ذهنی در سطح هر مودی (شخص حقیقی) با تمکین مالیات اسلامی اثر معنی داری دارد.
نتیجه گیری
ترغیب به پرداخت داوطلبانه خمس و زکات، یکی از رهیافت های موثر برای بهبود وضعیت معیشتی اقشار ضعیف جامعه است و مراجع ذیصلاح باید با تقویت عوامل موثر بر تمکین مالیاتی (نیت، نگرش و هنجار ذهنی مودی مالیاتی) از آن برای نیل به کاهش فقر اقتصادی با تشویق مودیان استفاده کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2007482 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!