تبیین جامعه شناختی پدیده قتل های ناموسی (به خاطر شرف) در استان خوزستان در طی سال های 1390 الی 1394

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تبیین جامعه شناختی پدیده ی قتل های ناموسی در استان خوزستان طی سال های 1390 تا 1394 بود. این تحقیق به روش توصیفی پیمایشی انجام گرفت. جامعه ی آماری، شامل کلیه ی افرادی است که در سال های 1390 تا 1394 به جرم قتل ناموسی یا معاونت در آن در استان خوزستان دارای پرونده ی کیفری بودند. بر اساس آمارهای رسمی، 140 نفر از قاتلین و نیز 140 نفر از شیوخ قبائل و طوائفی که قاتلین از اعضای آن طوائف بوده یا این پدیده در آنجا اتفاق افتاده است، انتخاب شدند. روش نمونه گیری نیز استفاده از روش تمام شماری بود. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل دو نوع پرسشنامه ی محقق ساخته بود که پرسشنامه ی اول جهت قاتلین و پرسشنامه ی دوم جهت شیوخ مورد استفاده قرار گرفت. ضریب پایایی نگرش سنج آنها، با استفاده از روش آلفای کرونباخ، به ترتیب 89/0 و 81/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که در میان قاتلین، متغیرهای وابستگی به قبیله، پایگاه اجتماعی، خرده فرهنگ خشونت، نگرش به زن و حمایت شیوخ از قاتلین با نگرش آنان نسبت به قتل های ناموسی در استان خوزستان، در سطح05/0P≤ ارتباط دارد؛ همچنین در میان شیوخ، متغیرهای تحصیلات، پایگاه اجتماعی، نگرش به زن و حمایت از قاتلین با نگرش آنان نسبت به قتل های ناموسی در استان خوزستان، در سطح 05/0p≤، ارتباط دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p2007627 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!