ارزیابی CBA (سود و زیان) اجرای جداره های عمودی سبز در تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
مشکلات محیط زیستی و خارج شدن شهرها از بافت طبیعی خود، موجب شده است که طراحان شهری در پی احیای نیازهای حیاتی شهرها همچون فضای سبز و چشم اندازهای طبیعی باشند و برای این کار از تجهیزات جدید بهره جویند. سطوح سبز عمودی یکی از گزینه هایی است که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. این فناوری مانند هر سیستم نوین دارای مزایا و چالش هایی است. یکی از چالش های اساسی این جداره ها، بازدهی اقتصادی آن هاست.
روش بررسی
 در این پژوهش از ارزیابی CBA[1] (تحلیل سود و زیان) برای بررسی چالش مطرح شده استفاده می شود. در حقیقیت با درنظر گرفتن صرفه های اقتصادی ناشی از استفاده از این جداره ها در کنار هزینه های مربوط به نصب، اجرا و نگه داری درک بهتری از بازدهی اقتصادی آن ها حاصل می شود. هزینه های اجرا و نگه داری برمبنای اطلاعات شرکت های مجری این سیستم ها در تهران و صرفه اقتصادی آن ها براساس کاهش انرژی مصرفی در ساختمان شبیه سازی شده با جداره ی سبز مورد کاوش قرار گرفت.
یافته ها
طبق بررسی های صورت گرفته، هزینه های اجرا و نگه داری جداره های سبز در مقابل کاهش هزینه های مربوط به بارهای سرمایشی و گرمایشی، چندین برابر هستند.
بحث و نتیجه گیری
براساس این پژوهش با توجه به هزینه بالای اجرا و نگه داری جداره های عمودی سبز با درنظرگرفتن کاهش هزینه های مربوط به سرمایش و گرمایش، این سیستم ها مقرون به صرفه به نظر نمی رسند. به علاوه سایر صرفه های اقتصادی مطرح برای این جداره ها  هم چون برگشت هزینه انجام شده از راه تولید اکسیژن، کاهش مالیات کربن، افزایش ارزش افزوده ی ملک، کاهش تولید انرژی در نیروگاه ها و کاهش هزینه های درمانی ناشی از کاهش آلودگی هوا مسایلی هستند که مربوط به بهره گیری از گیاهان و نه الزاما جداره های سبز است. بدین ترتیب با بهره گیری از پوشش های گیاهی به اشکال مختلف در قالب فضای سبز نیز فواید مندرج در موارد فوق با صرف هزینه بسیار کم تر حاصل خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
237 تا 247
لینک کوتاه:
magiran.com/p2007689 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!