ارزیابی رعایت رژیم دارویی ضدسل در میان بیماران دریافت کننده ایزونیازید، ریفامپین و پیرازینامید: شواهدی از شهر کرمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
سل یکی از اصلی ترین عوامل مرگ و میر در بیماری های عفونی است. با توجه به اهمیت رعایت رژیم دارویی، جهت کنترل و پیشگیری از مقاومت دارویی، تصمیم گرفته شد، میزان رعایت رژیم دارویی توسط بیماران مسلول شهر کرمان بررسی شود.
روش بررسی
این مطالعه به صورت مقطعی و سرشماری انجام گرفت که نهایتا 80 بیمار مطالعه را کامل نمودند. اطلاعاتی دموگرافی از طریق پرسش نامه ی خاص بیماران، جمع آوری گردید. پس از گرفتن نمونه ادراری، چند قطره ادرار به معرف خاص ایزونیازید، ریفامپین و پیرازینامید اضافه می شد و تغییر رنگ اختصاصی ایجاد شده، معرف مصرف یکی از این داروها بود. اطلاعات گردآوری شده به کمک نرم افزار SPSS Inc., Chicago, IL; Version 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از آزمون کای اسکور برای بررسی ارتباط بین متغیرها استفاده گردید.
نتایج
نتایج این مطالعه نشان داد که در مجموع میزان همکاری بیماران در مصرف ایزونیازید 70 درصد، ریفامپین 70 درصد و پیرازینامید 1/68 درصد بوده است. کیفیت پیروی از دستورات دارویی با سن، اطلاع از عوارض ناخواسته دارویی، اعتیاد به تریاک و مدت مصرف دارو ارتباط معنی دار داشت (05/0P<) ولی با عوامل جنسیت، مدت بیماری، مصرف داروی دیگر، و حضور فرد مسلول دیگر در خانواده، ارتباط معنی داری مشاهده نگردید.
نتیجه گیری
این مطالعه مشخص کرد که عواملی هم چون سن، اعتیاد به تریاک، مدت درمان وآگاهی از عوارض ناخواسته داروها از جمله عوامل تاثیر گذار بر همکاری بیماران در مصرف مناسب داروها بوده است، به طوری که افراد بالای 35 سال، معتاد به تریاک، با دوره درمان طولانی و با عدم آگاهی از عوارض ناخواسته داروها به میزان کمتری مبادرت به رعایت رژیم دارویی خود نموده بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1395 تا 1404
لینک کوتاه:
magiran.com/p2008353 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!