بررسی ارزش تشخیصی میزان پروتئین ادراری نمونه های 8 و 16 ساعته با پروتئین ادرار 24 ساعته در زنان بستری پره اکلامپتیک در سال 1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
فشارخون بالا در حاملگی شایع است. ترکیب فشارخون بالا و پروتئینوری در حاملگی خطر مرگ ومیر و عوارض پری ناتال را به طور چشمگیری افزایش می دهد. با این وجود نمونه ادرار 24 ساعته همچنان استاندارد طلایی است. این مطالعه با هدف تعیین ارزش تشخیصی پروتئین ادرار 8 ساعته و 16 ساعته با پروتئین ادرار 24 ساعته صورت گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت تحلیلی- مقطعی روی 92 خانم باردار مبتلا به فشارخون بالا با سن حاملگی بالای 20 هفته که جهت بررسی پروتئینوری و رد پره اکلامپسی و 92 خانم باردار با سن حاملگی بالای 20 هفته و فشار خون طبیعی انجام شد. کلیه بیماران جهت درمان زایمان زودرس در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه بستری شده بودند. از هر بیمار سه نمونه متوالی 8 ساعته جمع آوری و پروتئین نمونه 8 ساعته، 16 ساعته و 24 ساعته به طور کمی محاسبه شد.
نتایج
ضریب همبستگی بین پروتئین ادرار 16 و 24 ساعته 832/0 گزارش شد که بالاترین ضریب همبستگی گزارش شده بود و نشانه یک ارتباط قوی بین پروتئین ادرار 16 ساعته با 24 ساعته می باشد. ضریب همبستگی پروتئین ادرار 8 ساعت اول 621/0 و 8 ساعت سوم 528/0 گزارش شد که ارتباط متوسطی با پروتئین ادرار 24 ساعته داشتند. همچنین مشخص شد که پروتئین ادرار 16 ساعت اول با ویژگی 3/96 درصد و ارزش اخباری منفی 5/97 درصد در تشخیص موارد غیربیمار کارایی بالایی دارد اما با توجه به حساسیت 6/82 درصد در تشخیص موارد غیرطبیعی ارزش قطعی ندارد.
نتیجه گیری
نتیجه منفی پروتئین ادرار 16 ساعت اول می تواند ارزش قابل توجهی جهت رد پره اکلامپسی در بیماران بستری یا سرپایی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
280 تا 285
لینک کوتاه:
magiran.com/p2008777 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!