نقش پروتئین Musashi در اسپرماتوژنز و ناباروری مردها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
توقف رونویسی در طی دو مرحله از فرآیند اسپرماتوژنز اتفاق می افتد: بار نخست در اسپرماتوسیت هایی که وارد میوز اولیه می شوند و دیگری در اسپرماتیدهای کروی در حال طویل شدن. این مراحل متوقف شدن رونویسی نیازمند تنظیمات گسترده ی ترجمه هستند. بنابراین وجود کنترل بعد از رونویسی برای تنظیم بیان ژن ضروری به نظر می رسد. در مواردی که مکانیسم های کنترل پس از رونویسی عملکرد غیرطبیعی داشته باشند، فرآیند اسپرماتوژنز مختل می شود. پروتئین های متصل شونده به RNA نقش مهمی در این مکانیسم ها دارند. یک گروه از این پروتئین ها متعلق به خانواده Musashi هستند که نقش مهمی در اسپرماتوژنز دارند و هدف این مطالعه ی مروری، بررسی اهمیت این خانواده از پروتئین ها در طی فرآیند اسپرماتوژنز می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه یک مطالعه مروری است و انتخاب مقالات از طریق پایگاه های اطلاعاتی Google scholar،PubMed وScopus  بر اساس واژگان کلیدی صورت گرفت. سپس تمام مقالات انگلیسی زبان مرتبط بین سال های 2018-1994 مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج
مطالعات متعددی نشان داده اند که Musashi 1 در ابتدای اسپرماتوژنز نقش مهمی در تکثیر اسپرماتوگونی ها و گنوسایت ها دارد، در حالی که در اواخر اسپرماتوژنز، این Musashi 2 است که در تمایز اسپرماتوسیت ها و اسپرماتید ها نقشی حیاتی ایفا می نماید.
نتیجه گیری
پروتئین های Musashi در فرآیند اسپرماتوژنز نقش حیاتی دارند. در مدل های تراریخت که بیان پروتئین های Musashi  در آن ها کاهش یافته یا متوقف شده است، نقایص پاتولوژیکی شدیدی از جمله غیرطبیعی بودن مورفولوژی اسپرم، آسیب DNA و کاهش قدرت باروری مشاهده شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
309 تا 317
لینک کوتاه:
magiran.com/p2008781 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!