طراحی و بهینه سازی سیستم الایزای نقطه ای (Dot-blot ELISA) با آنتی ژن های اختصاصی برای تشخیص ساده و سریع مشمشه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله کوتاه (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
مشمشه از قدیمی ترین بیماری های واگیر خطرناک و مشترک بین انسان و حیوان است که با ظهور جراحات گرانولوماتوزی قرحه ای در پوست و غشاهای مخاطی مشخص می شود. با توجه به گزارش حتی یک مورد بیماری و لزوم جلوگیری از انتشار آن با شناسایی و معدوم سازی میزبان های آلوده، شناسایی زودهنگام بیماری با روش های حائز حساسیت و ویژگی قابل قبول، از اهمیت بالایی برخوردار است. مطالعه حاضر به منظور طراحی و بهینه سازی سیستم الایزای نقطه ای (Dot-blot ELISA) با آنتی ژن های اختصاصی جهت تشخیص ساده و سریع مشمشه در نمونه های سرمی اسب سانان انجام گرفت.
مواد و روش ها
سویه های بورخولدریا مالئی در محیط مایع نوترینت همراه با گلیسیرول 4 درصد کشت داده شدند. آنتی ژن های کل سلول باکتری با استفاده از روش سونیکاسیون و ترسیب با تری کلرو استیک اسید (TCA) استخراج شد. غلظت بهینه آنتی ژن-آنتی بادی با روش تیتراسیون چکر بورد معین شد. آنتی ژن باکتری روی کاغذ نیتروسلولز مفروش و بعد از متوقف سازی با شیرخشک، سرم حیوان مشکوک و سپس آنتی بادی کونژوگه شده با HRP اضافه گردید و با استفاده از سوبسترای TMB، سیگنال ها رهگیری شد.
یافته ها
تعداد 4 نمونه از 90 نمونه سرم با استفاده از آزمون الایزای نقطه ای، مثبت گزارش شد. ویژگی و حساسیت آزمون، به ترتیب 96/62 و 100 درصد برآورد گردید. کشت و جداسازی بورخولدریا مالئی از نمونه های بالینی حیوان، اعتبار تست را تایید کرد.
نتیجه گیری
یافته ها نشان داد روش الایزای نقطه ای حائز حساسیت، ویژگی و دقت بالا در تشخیص مشمشه بوده و به دلیل سرعت، سهولت تفسیر بدون نیاز به ابزار خاص، مقرون به صرفه بودن و قابلیت کاربردی صحرایی آن، روش کاربردی و کارآمد می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2008899 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!