شناسایی عوامل تاثیرگذار در توسعه ورزش ناجا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
افسران پلیس می توانند با افزایش ورزش و فعالیت بدنی، سلامت جسمی، روانی و آمادگی جسمانی خود برای فائق آمدن بر وظایف دشوار را افزایش دهند. بررسی مطالعات انجام یافته در این حوزه می تواند ضمن آشکار کردن نقاط ضعف و قوت، سندی برای برجسته سازی نیاز به تغییر رویکرد در زمینه سیاست گذاری در این حوزه باشد. روش شناسی: روش پژوهش به صورت آمیخته بود؛ یعنی به صورت کیفی و کمی انجام گرفت. در بخش کیفی از گروهی 20 نفره از متخصصان آگاه به امر ورزش ناجا مصاحبه انجام شد و عوامل شناسایی شده بخش کیفی در بخش کمی مورد سنجش قرار گرفتند. بخش کمی پژوهش از نوع توصیفی و هم بستگی بود که به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت از نوع اکتشافی و به لحاظ روش، جمع آوری میدانی بود. برای ابزار اندازه گیری از پرسش نامه پژوهشگرساخته بخش کیفی با طیف لیکرت 7 ارزشی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش مدیران تربیت بدنی فرماندهی انتظامی استان ها و شهرستان ها، اساتید و مربیان و کارشناسان ورزشی ناجا و متخصصان علوم ورزشی که با اجرای طرح های پژوهشی در حوزه مدیریت ورزش در محیط های نظامی و انتظامی آشنا بودند، است. روش نمونه گیری به صورت غیرتصادفی در دسترس انجام گرفت. 220 پرسش نامه توزیع شد، ولی تعداد 196 پرسش نامه قابل تحلیل بود. روایی محتوایی پرسش نامه بر اساس روایی سنجی لاوشه مورد تایید (85/0=CVR) و پایایی پرسش نامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ (82/0=α) به دست آمد که با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی پرسش نامه ها تحلیل شدند. یافته ها و
نتایج
براساس نتایج پژوهش، شاخص KMO برابر با 746/0 بود که نشان دهنده کفایت حجم نمونه است. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی 7 مولفه اصلی که عبارتند از منابع انسانی، عوامل مدیریتی، عوامل ساختاری، عوامل اقتصادی، امکانات و زیرساخت ها، عوامل فرهنگی و اجتماعی و عوامل فردی و  38 گویه موثر بر توسعه ورزش ناجا شناسایی شد که بعد از تحلیل عاملی تاییدی تعداد گویه ها به 37 تقلیل پیدا کرد. در مجموع توان پیشگویی مدل توسعه ورزش ناجا براساس مجموع درصد واریانس تجمعی عامل ها برابر با 288/70 درصد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
137 تا 162
لینک کوتاه:
magiran.com/p2009326 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!