پیش بینی وضعیت رضایت شغلی و فرسودگی شغلی قضات جنایی براساس سرمایه روان شناختی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
سرمایه روان شناختی از مفاهیم روان شناختی مثبت نگر بوده که توجه زیادی به آن شده است و موجب انعطاف پذیری می شود. زمانی که افراد در مشاغل سخت مشغول به کار هستند، اهمیت سرمایه روان شناختی افزایش می یابد. هدف این پژوهش پیش بینی وضعیت رضایت و فرسودگی شغلی قضات جنایی کشور براساس سرمایه روان شناختی بود.
روش بررسی
پژوهش حاضر به روش زمینه یابی و همبستگی بود. نمونه های این پژوهش را 210 قاضی تشکیل دادند که به صورت دردسترس از تمام استان های کشور، انتخاب شدند. پرسشنامه های 23 قاضی جنایی به دلیل ناقص بودن حذف و 187 پرسشنامه به عنوان نمونه پژوهش تجزیه وتحلیل شد. از پرسشنامه های لوتانز (2007) برای سنجش سرمایه روان شناختی و اسپکتور (1985) جهت ارزیابی رضایت شغلی و مسلچ (1981) برای سنجش فرسودگی شغلی استفاده گردید. همچنین شاخص های آمار توصیفی و روش های آمار تحلیلی همچون آزمون کولموگروف اسمیرنوف و ضریب همبستگی رتبه ای اسپیرمن و رگرسیون خطی چندگانه به کار رفت. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. سطح معناداری (α) برای تمامی آزمون ها برابر با 0٫05 بود.
یافته ها
نتایج حاصل از تحلیل همبستگی با استفاده از ضرایب همبستگی رتبه ای اسپیرمن نشان داد تمام ابعاد سرمایه روان شناختی خودکارآمدی (0٫336=r و 0٫001>p)، امیدواری (0٫358=r و 0٫001>p)، تاب آوری (0٫307=r و 0٫001>p) و خوش بینی (0٫178=r و 0٫015=p) دارای همبستگی مستقیم با رضایت شغلی قضات بودند. در این میان بعد امیدواری بیشترین و بعد خوش بینی کمترین همبستگی را با رضایت شغلی داشتند. همچنین تمام ابعاد سرمایه روان شناختی خودکارآمدی (0٫187-=r و 0٫011=p)، امیدواری (0٫326-=r و 0٫001>p)، تاب آوری (0٫252-=r و 0٫001>p) و خوش بینی (0٫192-=r و 0٫008=p) دارای همبستگی معکوس معنا دار با متغیر فرسودگی شغلی قضات بودند. در بررسی هم زمان ابعاد سرمایه روان شناختی خودکارآمدی (0٫001>p) و امیدواری (0٫030=p) با رضایت شغلی قضات جنایی، رابطه مستقیم و معنادار وجود داشت و در سایر ابعاد رابطه معناداری مشاهده نشد و از مدل حذف شدند. در ارزیابی هم زمان ابعاد سرمایه روان شناختی در میان قضات جنایی نیز امیدواری (0٫001>p) دارای توان پیش بینی فرسودگی شغلی در قضات جنایی بود و سایر ابعاد رابطه معناداری نشان ندادند و از مدل حذف شدند.
نتیجه گیری
توجه و ارتقای ابعاد سرمایه روان شناختی در میان قضات جنایی راهکاری موثر در کاهش فرسودگی و افزایش رضایت شغلی امر قضاوت بوده و افزایش امیدواری و تاب آوری در آن ها درمقایسه با دیگر ابعاد موثرتر است؛ بنابراین در گزینش قضات بهتر است از آزمون های سرمایه روان شناختی استفاده شود و پذیرش براساس نمرات دریافتی باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
99
لینک کوتاه:
magiran.com/p2009850 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!