بررسی شیوه بازنمایی پدیده پلاسکو در رسانه تلگرام

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
یادداشت پژوهشی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف پژوهش
موضوع پژوهش حاضر، بازنمایی پدیده پلاسکو در رسانه تلگرام است و هدف از انجام آن توصیف و تحلیل شیوه بازنمایی معانی، مضامین و دلالت پیامهایی است که درخصوص حادثه پلاسکو در رسانه تلگرام منتشر شده است.
روش پژوهش
در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی به همراه نشانهشناسی استفاده شده است. جامعه آماری شامل تمامی پیامهای متنی)نوشتاری و بصری(مربوط به حادثه پلاسکو در پنج کانال منتخب تلگرام)اصلاح طلبان نیوز، ایسنا، جامعه شناسی، بی بی سی فارسی و مملکته(می باشد. نمونه مورد نظر براساس روش نمونه گیری هدفمند شامل 142 پیام نوشتاری و عکس از بین 670 پیام منتخب می باشد.
یافته ها
بررسی پیام های موجود در کانال های منتخب تلگرام به سه دسته از مفاهیم فرهنگی از جمله اسطوره سازی، شایعه پراکنی، تقدیرگرایی و مفاهیم اجتماعی اعم از مشارکت اجتماعی، همدلی اجتماعی، فردگرایی، سودجویی و منفعت طلبی اشخاص- نهادها، در آخر مفاهیم روانی شامل میل به ابراز هویت، اضطراب اجتماعی اشاره دارند. همچنین یافته های بخش دیگر از این پژوهش بیانگر جهت گیری ها و منافع فکری و سیاسی متفاوت کانالها در انتشار و تاکید بر برخی اخبار و پیامها با درنظر گرفتن شرایط زمینه ای رفتاری-فرهنگی مخاطبان به منظور پیگری اخبار صحیح و قابل اعتماد در هنگام وقوع حوادث و بحران ها می باشد.
نتیجه گیری
اطلاعات بدست آمده نشان دهنده نقش فعال و مهم رسانه های اجتماعی در واکنش به چالش ها و بحران های جامعه است و براین واقعیت دلالت دارد که امروزه این قبیل رسانه ها بصورت مکمل و درکنار رسانه رسمی و حکومتی؛ نیاز کنشگران انسانی به تفسیر و تحلیل وقایع و رخدادهای اجتماعی را برآورده می سازند.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2010189 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!